2019


2019

Lördag 11 maj kl 14.00 – Norr Bar & Restaurang [f.d. Café Norr), Eskilstuna
Stefan Wistrand, bokrelease: Börje Fredriksson, saxofonist

Välkommen på bokrelease för Stefan Wistrands biografi om Börje Fredriksson på Norr Bar & Restaurang (f.d. Café Norr) i Eskilstuna lördagen den 11 maj kl 14! Det blir dessutom livemusik med Wistrand/Rytzler Quartet. Boken utges på Bo Ejeby Förlag och säljs i samband med releasen till ett specialpris. Den kan också beställas direkt från förlaget (www.ejeby.se) eller från andra nätboklådor.

Fredagen den 3 maj släppte Caprice Records digitalt 15 spår med unikt material med Börje Fredriksson, framför allt från ett antal radioinspelningar, för lyssning och nedladdning från Spotify, iTunes och andra tjänster.

Jazzmusikern och kompositören Börje Fredriksson (1937–1968) växte upp i ett litet samhälle utanför Eskilstuna. Han började spela dragspel vid tidig ålder och tog värvning vid Svea Livgardes Musikkår efter att ha gått ut folkskolan 1952. I det militära blev instrumenten valthorn och trumma. 1957 bytte han till tenorsaxofonen och spelade inledningsvis med olika dansinriktade jazzorkestrar. En bit in på 1960-talet började han uppmärksammas i jazzvärlden för sina egna grupper och kompositioner. 1966 släpptes albumet Intervall som fick Orkester Journalens Gyllene Skiva samma år. Decennierna efter sin alltför tidiga död var han närmast bortglömd men har återupptäckts av nya generationer från 1990-talet och framåt. Börje Fredriksson är en av de verkligt sällsynta egna rösterna inom svensk jazz, både som saxofonist och kompositör. Boken återger historien om hans musik och korta men intensiva karriär, samtidigt som den ger en bild av människan bakom musiken.

Till det ovan sagda står en fylligare presentation av Börje Fredriksson att finna i en artikel av Jan Hendén i Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet, vilken kan läsas via Eskilstuna Jazzklubbs hemsida www.ejk.nu och ”Börje Fredrikssons Minnesfond”. Nämnda artikel om tenorsaxofonisten och kompositören Börje Fredriksson skrevs ursprungligen av redaktören Jan Hendén för Eskilstuna Jazzklubbs tidning brEJKet och publicerades där 1981. Den infördes också nedkortad i OrkesterJournalen i december 1989. Med vissa korrigeringar och tillägg publicerades den sedan i breEJKet’s specialnummer, som gavs ut till EJK:s 20-årsjubileum i oktober 1999. Den versionen presenterades senare även i den av redaktören Gunnar Holmberg utgivna tidningen ”DIG Jazz”.

upp

Onsdag 8 maj kl 19.00 – Biografbarens Nedervåning – Kulturhuset Royal
Klezmer – föredrag av Lars Ydgren

Klezmer är en etablerad musikstil i den nutida världsmusikfloran. De flesta intresserade vet att stilen har judiska rötter och har en bild av hur den låter, men hos många är nog uppfattningarna fortfarande ganska vaga.

1994 startade Lars Ydgren ”Den Flygande Bokrullen”, ett av Sveriges tidigaste klezmerband tillsammans med bröderna Pohjola och bröderna Johansson, alla med rötterna i Eskilstuna.
Sedan dess har det blivit fyra skivor, otaliga konserter och turnéer i Sverige och utomlands.
Förutom klarinett i Den Flygande Bokrullen spelar Ydgren saxofon i balkanbrassbandet Süperstar Orkestar. Han har även vid ett flertal tillfällen föreläst och hållit kurser och workshops om klezmer- och balkanmusik.

I det här föredraget berättar Lars Ydgren om klezmermusikens historia. Varför låter det som det gör? Varifrån kommer musiken? Hur gammal är klezmermusiken?

Med hjälp av musikexempel, gamla inspelningar från 1900-talets början, och spel på sin klarinett, visar han olika stilriktningar, låttyper, berättar om framträdande musiker och ger en uppfattning om ursprunget som bruksmusik.

Lars Ydgren har tidigare föreläst och gjort workshops för bland andra Uppsala Universitet, Kungliga Musikhögskolan, den internationella klezmerfestivalen i Kazimierz Dolny, Polen, Sensus, Wiks Folkhögskola, Tellus Bio och Unionen.

Kontakt: lars@denflygandebokrullen.nu, tel. 073-935 22 24

Biografbaren öppen under kvällen. Tel 016-12 00 40.

Huvudarrangör: Lars Ydgren i samarbete med Patrik Kolar, Eskilstuna Jazzklubb och ABF
 
Mera text och musik hittar man på:
https://www.facebook.com/events/442844083135696/

upp

Lördag 27 april kl 20.00 – Konserthallen
Lill Lindfors och Anders Linder med Mats Norrefalk och Claes Crona Trio

De möttes av en fullsatt salong i Konserthallen och stående ovationer två gånger om, när de senast framträdde där tillsammans i mars 2014. Succén var från början given för den gamla och strävsamma konstellationen Lill Lindfors och Anders Linder. De framträdde faktiskt för första gången tillsammans för mer än 50 år sedan. De har sedan dess framträtt var och en i hur många sammanhang som helst. Numera spelar det ingen roll i vilka sammanhang som Lill Lindfors och Anders Linder framträder. Det resulterar alltid i publiksuccé.

Hela Sverige har ett slags relation till Lill Lindfors och hela Europa tappade hakan, när Lill tappade kjolen i Melodifestivalen 1985 - Lill med sin magiska och sensuella utstrålning, som det är svårt att värja sig mot. Lill är en av våra mest mångfacetterade och folkkära artister. Som sångerska har hon klätt väggarna med ett flertal guldskivor. Hennes TV-shower har fått Montreux-rosor. Hon har producerat flera One Woman Shows, skrivit barnböcker, medverkat i revyer, musikaler. filmer och teaterpjäser. År 1998 blev hon utnämnd till svensk UNICEF-ambassadör och hon har ett brinnande engagemang för utsatta barns och flickors utbildning i världen. Lills artisteri är genom lyst av sångglädje och musikalitet. Med sin värme, generositet och humor har hon genom åren skapat en publikkontakt, som är unik. Lills framträdanden är präglade av frihet och lek, ödmjukhet och glädje, allt med en stark vilja till förnyelse. Lill tillhör som bekant en av Sveriges ”bredaste” artister och det bevisar hon i den här konserten, som består av bland annat latinmusik, kända standardlåtar, musik från egna skivor och mycket humor. Hon kommer även att sjunga en hel del av Cornelis Vreeswijk, Olle Adolphson och Evert Taube. Vi får naturligtvis också höra Du är den ende och Musik skall byggas.

Även gästartisten Anders Linder har många strängar på sin lyra. På visitkortet kan han bland annat skriva cabaréartist, barnunderhållare, filosof, miljökämpe, sångare och jazzmusiker. Vi avstår här från att nämna mera, vilket dock framgår av hemsidan www.anderslinder.com 

De framträdde, som sagt var, för första gången tillsammans redan för mera än 50 år sedan. Numera spelar det ingen roll i vilka sammanhang som Lill Lindfors och Anders Linder framträder. Det resulterar alltid i publiksuccé. Anders och Lill är alltså ett musikaliskt radarpar sedan ungdomens da´r och de bjuder här på en blandad repertoar, som präglas av stor lekfullhet och mycket humor. Och att det svänger, det kan vi lova, mycket tack vare deras övriga radarpartners - den mångsidige gitarristen och sångaren Mats Norrefalk samt Claes Crona - flygel, Johan Granström - bas och Johan Löfcrantz Ramsay - trummor. Bättre sällskap än så kan man faktiskt inte få.

upp

Onsdag 17 april kl 19.30 – Contrast
Hacke Björksten – Ulf Johansson Werre – Hans Backenroth – Ronnie Gardiner

Tenorsaxofonisten Hacke Björksten räknas till legendarerna inom svensk jazz och en av pionjärerna när det gäller den moderna jazzen. Han hördes i början av 50-talet i Göteborg i kretsen runt Bengt Hallberg, Jan Johansson med flera. Han tilldelades Gyllene Skivan 1956 och har sedan dess lett åtskilliga grupper och spelat in ett antal skivor i eget namn.

Sedan 2010 leder Hacke en trio med pianisten och trombonisten Ulf Johansson Werre och basisten Hans Backenroth – två stora profiler inom svenskt jazzliv. Trion spelade 2012 in skivan ”Top Three”, som fick strålande recensioner och i år gör gruppen några exklusiva spelningar då den gästas av trumnestorn Ronnie Gardiner.
Ronnie är en amerikansk jazztrummis som spelat med de största inom jazzen. Han bor sedan flera år i Sverige och är en annan legendar på jazzscenen. Har bl a ett rum i sitt namn på Nalen och en egen stipendiefond för unga musiker.
Han råkade ut för en djup livskris när hans hustru blev mördad. Ett speciellt möte återgav honom livslusten och han ville använda sina kunskaper för att hjälpa andra.

Att spela trummor kräver samspel mellan hjärnans olika centra bl a när det gäller motorik, koordination, minne, rytmkänsla och uthållighet. Studier av medicinsk litteratur tillsammans med kontakter med neurologisk expertis ledde fram till Ronnie Gardiner Method (RGM) för rehabiltering av neurologiskt skadade patienter, t ex strokedrabbade, idag en internationellt erkänd behandlinsform.
Ronnie delar nu sin tid mellan arbete med RGM och musiken.
Vår scen är en av de utvalda när dessa stora jazzröster samlas – ett unikt tillfälle. Repertoaren består av standards från jazzen guldålder.

upp

Fredag 12 april kl 20.00 – Eskilstuna Teater
Melanie Scholtz och Peter Asplund med Claes Crona Trio

Sångerskan Melanie Scholtz (New York) och världsartisten Peter Asplund på Teatern

Internationellt renommerade artisterna Melanie Scholtz och Peter Asplund besöker Teatern i Eskilstuna på en exklusiv turné tillsammans med den inte mindre internationellt turnerande Claes Crona Trio. Sångerskan Melanie Scholtz ”upptäcktes” av Peter Asplund, när han var på resa i Sydafrika och som han själv säger: ”Jag föll då pladask för hennes unika röst och speciella sound”.

Den i New York numera baserade sångerskan Melanie Scholtz, som för övrigt är född och uppvuxen i Sydafrika, är ännu en gång ute på en Europaturné. Med fem egna album bakom sig passar hon då också på att besöka Sverige igen. Hon har vunnit ett flertal priser som såväl jazzsångerska som kompositör. Melanie har som sagt var tidigare turnerat i Europa på scener i Tyskland, Frankrike, Portugal, Spanien, Holland, Tjeckien, Slovakien, Norge och även i Marocko. Spelar piano gör hon sedan 5 års ålder och hon utbildade sig i klassisk sång vid Eon Group innan hon fullföljde en Opera Diploma Cum Laude vid universitetet i Kapstaden år 2000. Hon har samarbetat med flera internationella musiker och bland annat med sångarna Bobby McFerrin och Kurt Elling, de kanske allra främsta manliga jazzsångarna på vår planet.

Trumpetaren, sångaren, kompositören och arrangören Peter Asplund är en av vårt lands allra främsta och mest betydande inom svensk jazz i likhet med Nils Landgren och Magnus Lindgren. Han har turnerat och framträtt i hela världen. Vi har haft förmånen att under åren få höra honom i flera olika sammanhang på olika scener i Eskilstuna och han behöver egentligen ingen närmare presentation såsom en av våra verkligt stora jazzmusiker. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har gett ut ett flertal soloskivor. Han har även medverkat som solist på skivor med andra svenska artister som Kent, Lisa Ekdahl, Björn Skifs, Lena Philipsson, Ainbusk Singers, Robert Broberg och även på scen med Viktoria Tolstoy, Alice Babs och Monica Zetterlund för att bara nämna några namn. Han spelade och turnerade tidigare dessutom regelbundet med Bo Kaspers Orkester. Internationellt är listan minst lika lång med bland andra Toots Thielemans, Herbie Hancock, McCoy Tyner, Martial Solal, Diana Krall, Mel Lewis, Randy Brecker och Bob Brookmeyer.

På scen i Eskilstuna sågs och hördes han nyligen ett flertal gånger med sin stora produktion ”The Christmas Feeling”. Peter leder också storbandet ”Blue House Jazz Orchestra” (husband på Stockholms Konserthus) tillsammans med Magnus Lindgren. Under sin uppväxt i Södertälje spelade han för övrigt under flera år tillsammans med Eskilstunabekanta bröderna Johan och Marcus Lewin. Han har gjort åtta album i eget namn, nominerats till Grammis och även vid två tillfällen belönats med OrkesterJournalens Gyllene Skivan för årets bästa svenska jazzutgåva, dels ”Lochiels Warning” och dels ”Asplund meets Bernstein”. Listan över Peters meriter kan egentligen göras hur lång som helst.
År 2007 överraskade Peter Asplund jazzvärlden. Han gjorde debut som jazzsångare och seglade snabbt upp som en av Sveriges främsta jazzsångare i Frank Sinatras och Mel Tormés swingmättade fotspår. Efter en scatduett med sångerskan Deborah Brown konstaterade hon kort och gott, att han borde göra en platta – för att visa hur manlig jazzsång ska låta.
Vi får höra såväl standardlåtar som material från Melanie Scholtz´s egen penna. Vi får till och med höra henne sjunga ”click song”, som en gång sydafrikanska Miriam Makeba lärde oss att tycka om.

På scenen hör vi alltså Melanie Scholtz tillsammans med Peter Asplund - trumpet och sång, Claes Crona - piano, Hans Andersson - kontrabas och Johan Löfcrantz Ramsay – trummor – en trio, som egentligen är värd sitt eget kapitel.

Se och hör även på hemsidorna för Melanie Scholtz och Peter Asplund med för ännu fylligare information

upp

Onsdag 3 april kl 19.30 – Contrast
Bernt Rosengren Quartet med Christina Gustafsson

På julafton 1937 fick alla musikälskare i allmänhet och jazzälskarna i synnerhet en fantastisk julklapp, utan att veta om det just då. Men 17 år senare hade Bernt Rosengren skrivit sina första arrangemang och fick, med Ungdomsorkestern, resa till jazzfestivalen i Newport. Idag räknas Bernt Rosengren som en av de största inom svensk jazz någonsin. Ett bevis på detta är att han vid fem tillfällen, i eget namn, belönats med jazztidskriften Orkesterjournalens ”Gyllene Skivan”. Dessutom har han en gång delat utmärkelsen som medlem i gruppen, Bernt Rosengren–Nisse Sandström Quintet.

Bernt är primärt känd som en personlig och alltid lika hörvärd tenorist. Men han är dessutom en utsökt flöjtist, originell kompositör och en högst kunnig och begåvad arrangör. Det har med åren hunnit bli ett stort antal album med olika konstellationer, ”Songs” är Bernt Rosengren kvartetts fjärde album med det manskap som gästar EJK och Contrast och som har omgivit honom de senaste tio åren. Stefan Gustafsson spelar piano, Hans Backenroth bas och Bengt Stark trummor.

På senare år har kvartetten även knutit till sig sångerskan Christina Gustafsson som gästsångerska.
Christina är en av Sveriges främsta jazzsångerskor. Hon har beskrivits som en jazzens vårvind och är förutom sångerska också kompositör, arrangör, producent och pedagog.
Christina Gustafsson är född och uppvuxen i Värmskog, Värmland, och kommer från en musikalisk familj – även hennes syster Rigmor Gustafsson är verksam som sångerska.
Efter studier på Birkagårdens Folkhögskola flyttade hon till New York för att studera jazzsång och komposition. Hon tog examen 1996 och studerade sedan till sång/improvisationspedagog på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Under åren i New York träffade Christina de musiker som hon bildade Christina Gustafsson Quartet med, sin första jazzkvartett. Bandet spelade på jazzklubbar på Manhattan. Några av de svenska musiker som Christina Gustafsson mötte i New York flyttade tillbaka till Sverige och bildade Gustafssons svenska kvintett 1996. Bandet spelade på jazzklubbar medan Christina Gustafsson utbildade sig på Musikhögskolan mellan 1996-1999. Debutalbumet ”Moments Free” släpptes 2007 och mottogs med strålande recensioner. Recensionerna hyllade de egna kompositionerna och Gustafssons glasklara frasering.

upp

Torsdag 21 mars kl 15.00 – Eskilstuna Teater • OBS! Tiden!
Peter Lind and the Cabaret Band – ”Från Harlem till Nalen”

”Från Harlem i New York till Tranås i Småland är faktiskt en ganska lång väg” – eller hur var det med det där egentligen? Var vägen verkligen så lång mellan det stora landet i väster med skyskrapor, nattklubbar och hårdingar i trenchcoat med kragen uppfälld och det barrskogsblyga, lite bortkomna Sverige med den lokala dansbanan som samlingsplats? En sak är säker. Ända fram till 1960-talet stod USA för allt som var nytt och spännande inom musik, mode och livsstil.

I Sverige lyssnade artister och låtskrivare förundrat på allt som kom från USA och försökte göra efter så gott man kunde. Och det var inte enkelt alla gånger. Vissa amerikanska artister blev folkkära, medan andra blev utskällda – varför var det så? I denna föreställning bjuder Peter Lind and the Cabaret Band på låtar och skrönor från en tid när USA var en romantisk dröm för många och en lastens och lustans högborg för andra. Så bered er på en nostalgitripp där vi besöker lönnkrogar, folkparker och danspalats – varmt välkomna på vår resa från Harlem till Nalen med hjälp av Peter Lind - trumpet, Eva Forsgren - sång, Jens ”Jesse” Lindgren - trombon, John Högman - tenor- och sopransax, Petter Carlson Welden - piano, Kjell Grundström - kontrabas samt Björn Sjödin - trummor.

Entré med särskild rabatt för pensionärer och medlemmar i Eskilstuna Jazzklubb.
Se även hemsidan www.bjorntjanst.com med fyllig information

upp

Onsdag 13 mars kl 19.30 – Contrast
Lena Willemark, Jonas Knutsson, Mats Öberg – ”Svenska låtar”

”Svenska Låtar” – Nytt album

”Den svenska visskatten har alltid varit närvarande i vårt musicerande och komponerande. En evig källa till inspiration. Nu har vi fått lust att spela in några av dessa pärlor på vårt alldeles eget sätt. Tiden känns mogen för att ta sig an några av våra mest älskade svenska låtar komponerade av favoriter som, Eva Dahlgren, Hjorth Anders, Marie Bergman, Ola Magnell, Cornelis Vreeswijk, Evert Taube med flera. Färgstarkt och vilt, subtilt och skört, försöker vi röra oss med både lätthet och tyngd i de personliga tolkningarna. I den här trion har vi ett samspel, som bara långtid och vidsträckt nyfikenhet kan skapa, men där var och ens röst också får lysa starkt”.

Svenska låtar släpps den 8 februari 2019 och redan tidigare har man släppt videon och singeln vid namn ”Gärdebylåten”.

Lena Willemark
Legendariska artisten Lena Willemark har kommit att bli en centralgestalt inom den svenska folkmusiken och är en banbrytande genreöverskridande sångerska.
Från sin uppväxt i Älvdalen bär Willemark med sig en unik musikskatt som hon tillägnat sig från sina läromästare. Färden och utforskandet av musiken fortsätter med oförminskad kraft, men folkmusiken är och förblir hennes vandringsstav.
Med åren har Willemark alltmer kommit att framstå som en av Nordens mest mångsidiga artister – mycket för sin unika förmåga att forma olikheter till en odelbar helhet.

Jonas Knutsson
Allt sedan flytten till Stockholm för studier på Musikhögskolan 1983 har Jonas fortsatt att sammanföra jazzens språk med folkmusikens i många olika konstellationer. Exempelvis med Elise Einarsdotter Ensemble, Enteli, Nordan, Stockholm Folk Big Band, Berger Knutsson Spering, Lena Willemark, Mats Öberg, Ale Möller, Nils Landgren, Johan Norberg med flera. Efter vägen har barytonsaxofonen också blivit en viktig del av Jonas musikaliska röst.
På senare år har Jonas arbetat med undervisningsprojekt på olika nivåer, skrivit beställningsverk och arrangemang för olika ensembler, producerat musik och konsertserier. Förutom nykomponerade solostycken för saxofon har Jonas också gjort en del bearbetningar av JS Bachs musik för saxofon.

Mats Öberg
Pianisten, multi-instrumentalisten och kompositören Mats Öberg är kanske mest känd som ena halvan av Mats & Morgan Band, och han har spelat med alla från Frank Zappa till Carola. Detta musikaliska under började sin bana redan vid nio års ålder. Idag räknas han som en av landets främsta improvisationsmusiker.

upp

Onsdag 6 mars kl 19.30 – Royal-Biografen
Amanda Ginsburg Band – ”Vill du fly med mig från varda’n?”

Amanda Ginsburg är utsedd till Grammisvinnare 2019 i kategorin ”Årets Jazz”

”Ett Stjärnskott på Jazzhimlen” har man kallat henne med albumet ”Jag har funderat på en sak”

Tilltalet är okonstlat och direkt, när Amanda Ginsburg rör sig mellan jazz och visa med en personlig närhet i både sina texter och musiken. Den albumdebuterande sångerskan har redan låtit tala om sig. Våren 2018 släppte hon en singel och i höstas ännu en. Fullängdaren ”Jag har funderat på en sak” innefattar båda singlarna med texter på svenska. Det är musik, som vinner mycket på just språket, men tilltalet är också musikaliskt okonstlat och direkt. Andra har gått före i samma spår – Sarah Riedel, till exempel. Men Amanda Ginsburg har sin egen timbre och en närhet till sin musik och sina texter, som känns distinkt personlig. En viss poppighet smyger sig osökt på, samtidigt som musiken ekar av samma gammelsvenska traditioner, som Jan Johansson och andra utvecklade på 60-talet.

Mycket har hänt sedan Amanda släppte sitt debutalbum i februari 2018. Först belönades hon med 4 av 5 i Dagens Nyheter. Sedan fortsatte framgångarna med Olle Adolphson-stipendiet och flera TV-inslag, såsom bland annat i SVT Gokväll och Allsång på Skansen. Hon har mottagit SKAPs Jazzpris och STIM-stipendium och nominerades 2018 till Årets Nykomling i P2 Jazzkatten med motiveringen: ”Skriver underfundig jazz på svenska och är en nutida efterföljare till storheter som Beppe Wolgers, Hasse & Tage och Monica Zetterlund.

Med skivan Jag har funderat på en sak fick Amanda Ginsburg 2018 sitt stora genombrott”. Hon har spelat över hela landet för tusentals besökare och avslutade hösten med fina recensioner och bejublade konserter för utsålda hus samt slutligen också Grammisnominerad för bästa Jazzalbum Hon åker nu åter ut på en lång turné och äntligen får vi höra henne i Eskilstuna med sitt band, som består av Filip Ekestubbe - piano, Ludvig Eriksson - bas och Ludwig Gustavsson - trummor.

upp

Fredag 1 mars kl 20.00 – Royal-Biografen
Claes Janson och Arnesen Blues Band – ”Ett ord till mina polare”

Claes Jansons nya platta ”Ett ord till mina polare” är en hyllning både till dom musikanter som fortfarande far runt på vägarna och dom som sagt adjö för gott. De nyskrivna texterna till sångerna har skrivits av Hasse Widmark och är tillägnade polaren Claes. Var kommer musiken ifrån, undrade Ingmar Bergman. Vart tar musiken vägen när alla sagt adjö, sjunger Claes.

Claes Janson, ett bluestroll har han kallats. Låt gå för det – eftersom kärt barn har många namn. Det innebär allt ifrån milda vindar till stormvarning. Håll i hatten! Skivrecensenten Andreas Lagercrantz skriver: ”Med fyrtio skivor bakom sig i grupp och som soloartist finns förstås ingenting mer att bevisa. Solodebuten kom så sent som 1989, där den stora hitten var Har du kvar din röda cykel, med text av Hans Widmark och musik av Anders Widmark, vilka också medverkar här.

Till nya skivan har Hans Widmark varit med och skrivit text till de flesta låtarna, vid några tillfällen i samarbete med någon av de andra låtmakarna. Genom skivan får man följa med på nedslag i sångarens liv och han har skrivit kommentarer om varje låt. Till exempel Fyris river handlar om första dagen på sommarlovet med hans son, vi bjuds med på en vandring genom höstens regn och råhet samt till en balkong i Abrahamsberg. Många platser passerar, både inre och yttre, som det är lätt att känna igen sig i, också referenser till kända personer som Humphrey Bogart och Calle Schewen.

Musikaliskt är det lite av en karta över stilar som varit viktiga för Claes Janson genom åren: visa, jazz och blues, där huvudspåret genom de långa berättande texterna ändå är visor. Delikat arrangerat i olika stilar med många fina musiker.” Vi bjuds på en konsert med ett tungt och svängigt Hammond B3-gung med sångaren Claes Janson och Arnesen Blues Band, som i år går in på sitt sextonde år som grupp och ses och hörs här med Thomas Arnesen - gitarr och sång, Andreas Hellkvist - Hammond B3-orgel, Björn Lundquist - bas samt Ola Ragnar - trummor.

upp

Onsdag 20 februari kl 19.30 – Contrast
Spicy Advice Ragtime Band

Om du gillar härlig gammal tradjazz skall du komma och lyssna på detta band, som spelar såväl en avspänd som energiladdad New Orleans-jazz. Tradjazzen utvecklades under tidigt l900-tal men jazzstilen kom lite i skymundan under swing-eran men fick ett uppsving under l940-talet, med inspiration från musiker som Bunk Johnson, Louis Armstrong m fl. Spicy Advice Ragtime Band har under de senaste 25 åren utvecklats till ett av Europas hetaste jazzband, där bandmedlemmarna spelar jazz i alla dess former. De är flitigt engagerade på jazzklubbar och festivaler. De har producerat sex cd-skivor, haft framträdande i TV-shower men också varit framgångsrika i flera musiktävlingar.
Under 2017 hade de t.ex. konserter med temat 2017 – 100 år med jazz på skiva med repertoaren från Original Dixieland Jazz Band. Kom, lyssna och njut av detta band som framhåller att ”de är ett band och ett koncept i rörelse, ständigt strävande efter förfining och utveckling”. Du kommer inte att lämna konserten oberörd!

Spicy Advice Ragtime Band består av Joakim Falk – trumpet; Håkan Persson – trombon; Selma Falk – sång; Adam Falk – klarinett och tenorsax; Gunnar Åkerhielm – piano; Jacob Ullberger – banjo; Niklas Wennström – bas och Jonathan Leidecker – trummor.

upp

Onsdag 13 februari kl 19.30 – Contrast
S.H.O.P. – Söderlind Hellkvist Organjazz Project

Gitarr och Hammond B3 med Lesliekabinett - Erik Söderlind och Andreas Hellkvist - två jazzmusiker i samma generation, båda med en stark personlig röst på respektive instrument. På många sätt själva stilbildare och ofta sedda som arvtagare till äldre förebilder. Med sig på trummor har de Ali Djeridi som inte heller behöver någon närmare presentation. Ali och Andreas spelar f.ö. orgeljazz tillsammans med Karl Olandersson i den uppmärksammade gruppen Trinity.

En gemensam nämnare för alla tre är kärleken till den orgeljazz som gjordes populär på 50 – och framförallt 60-talet. Amerikanska förgrundsgestalter är Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Jack McDuff och många andra, och i Sverige förstås Kjell Öhman. Bland gitarrister är de stora förgrundsgestalterna Wes Montgomery, George Benson och Kenny Burrell.

Detta projekt är en hyllning till dem, musikaliskt med soundet av den klassiska sättningen gitarr-orgel-trummor, med repertoaren hämtad från genrens guldår. Och till detta driv och råsväng, som bidrog till att popularisera stilen, tillsammans med den individuella musikaliska finessen som är pricken över i.
Allt präglas av inlevelse, virtuositet och lekfullhet och en äkta Hammond B3 med Lesliekabinett hanterad av Andreas Hellkvist ger också en visuell upplevelse.

Andreas Hellkvist - Hammond B3 med Lesliekabinett, Erik Söderlind - gitarr och Ali Djeridi trummor.

upp

Onsdag 30 januari kl 19.30 – Eskilstuna Teater
Lars Gullin – 90 år – och andra välkända jazzprofiler hyllas av Bertil ”Jonas” Jonasson i och med Peter Stensons Kvartett och RetroJazzGruppen

Förköp av biljetter from 28/1 hos Stadsbiblioteket i Eskilstuna

Eskilstuna Jazzklubb fyller i år 40 år (1979-2019)

En hyllning till Lars Gullin (90) och några andra välkända jazzprofiler

Lasse Gullin, en av jazzvärldens största barytonsaxofonister, skulle ha fyllt 90 år den 4 maj förra året. Vi hyllar honom genom att bjuda in baryton- och tenorsaxofonisten Bertil ”Jonas” Jonasson i Peter Stenson kvartett att tolka ett knippe Gullin-låtar under konsertens första set. Med sig i kvartetten har han Göran Söderlund - piano, Björn Jónsson - kontrabas och Peter Stenson - trummor.

”Jonas” Jonasson har alltsedan han hörde den första Getz-skivan i mitten av 50-talet älskat jazzmusik och ser än i dag saxofonisten Sten Getz som en viktig förebild. Han hyser även en speciell förkärlek för Lars Gullins musik och får i dag anses vara landets främsta tolkare av den samlade musikskatten efter Gullin. ”Jonas” Jonasson är en välkänd solist i jazzkretsar. Hans solospel kännetecknas av mjuk, lyrisk frasering och en härlig swingkänsla. Han har spelat med många musiker i Sveriges jazzelit, bland dem Jan Allan, Erik Norström, Magnus Lindgren, Kjell Öhman, Hans Backenroth och Jocke Ekberg. ”Jonas” har medverkat på ett flertal skivor och spelat in fyra CD i egen regi.

Efter paus tar RetroJazzGruppen vid med hemmasonen Leif Linnskog på tenorsaxofon i spetsen. Med sig i RetroJazzGruppen har han västeråsarna Jan Eriksson gitarr, Björn Jónsson kontrabas och Peter Stenson trummor. Nu skruvas trycket upp några hack, för nu handlar det om robust 50-talsjazz med fokus på hardbop. Efter en handfull avverkade låtar träder konserten in i en tredje fas i och med att Jonasson och Söderlund ansluter. De två kvartetterna blir nu en sextett, som levererar ett antal jazzstandards, och flera friska tenordueller utlovas. Andra set rymmer musik av sådana giganter som Sonny Rollins, Gerry Mulligan, Gene Ammons, Sam Jones, Cole Porter och Van Morrison för att nämna några.

upp