2015


2015

Fredag 4/12 2015 kl 19.30 – Eskilstuna Teater
The Christmas Feeling
Peter Asplund Big Band
med sångerskorna
Isabella Lundgren, Anna Jalkéus och Vivian Buczek

Förköp av biljetter pågår hos Eskilstuna Stadsbibliotek

Julkonsert och julshow - ”The Christmas Feeling”
är programförklaringen inför denna konsert och julgala med julmusik, som vi förknippar med bland andra Bing Crosby och Frank Sinatra. Med en elitmönstring med några av landets främsta musiker i ett av landets främsta storband kommer här trumpetaren och sångaren Peter Asplund i en jazzbetonad show med sin hyllning till julen. Vi får höra amerikanska och svenska julklassiker i nya arrangemang med några av våra allra främsta sångerskor – Isabella Lundgren, Anna Jalkéus och Vivian Buczek. Skivan med samma namn - The Christmas Feeling – spelades in 2013 och har fått bland annat följande omdömen. ”Peter Asplund har en alldeles självklar förmåga att fånga en publik. Oavsett om han kreerar rollen som cool crooner eller när han osäkrar trumpeten och avlossar en armada av välformulerade fraser, för att i nästa ögonblick övergå till ett underbart melodiöst och varmt balladspel. Det är uppenbart att han vill roa och underhålla, men också leverera jazzmusik, som är både mustig och intrikat”, säger Leif Domnérus i Orkesterjournalen. ”Det ultimata julalbumet”, ”Generös värme och smakfullt urval sånger, som med råge uppfyller alla kriterier för en lyckad julskiva” samt ”Och jag behöver inte vara snäll för att utnämna The Christmas Feeling till en av de bästa julskivor jag hört” säger några andra pressröster.

Peter Asplund är sångare och en av Sveriges främsta trumpetare. Eller varför inte säga som det är? Han är en av Europas eller till och med en av världens främsta trumpetare! För varför dra en gräns när man inte behöver? Jazz känns inte vid några som helst nationsgränser!

Det finns 4 frontfigurer inom svensk jazz idag. Peter Asplund är en av dem. De andra är Nils Landgren, Magnus Lindgren och Jan Lundgren med sin Ystad JazzFestival. Men nu ska vi bara prata om Peter, som står i spetsen för denna fantastiska julgala.

Han har gjort åtta CD i eget namn, nominerats till Grammis och fått Jazzsveriges främsta utmärkelse, Gyllene Skivan för både "Lochiel´s warning" och "Asplund meets Bernstein".

Ständigt efterfrågad av allt och alla men först och främst är Peter Asplund jazzartist. Han har stått i fronten för en rad egna grupper. Kanske är han mest känd för de framgångsrika åren med sin kvartett med pianisten Jacob Karlzon, basisten Hans Andersson och trumslagaren Johan Löfcrantz Ramsay. Med den och andra grupper har han turnerat i Sverige och utlandet, han har spelat på små klubbar, konserthus och festivaler, rest runt i USA, Kanada, England, Tyskland, Australien, Polen, Schweiz, forna Jugoslavien, Rumänien, Irland, Mexico, Argentina, Sydafrika, Japan och naturligtvis de andra skandinaviska länderna.
Men Peter Asplund har inte bara stått i fronten för egna grupper och projekt, han har också varit en central medlem av Sveriges främsta storband under en lång rad år, Tolvan Big Band och Stockholm Jazz Orchestra. Och tillsammans med saxofonisten Magnus Lindgren leder han också Blue House Jazz Orchestra, Stockholms konserthus egna storband. Idag är jazzartisten Peter Asplund främst solist med trior, storband, sinfoniettor, blåsorkestrar och körer.

2007 överraskade Peter Asplund jazzvärlden. Han gjorde debut som jazzsångare och seglade snabbt upp som en av Sveriges främsta jazzsångare i Frank Sinatras och Mel Tormés swingmättade fotspår. Efter en het scat-duett med sångerskan Deborah Brown konstaterade hon kort och gott att han borde göra en platta – för att visa hur manlig jazzsång egentligen ska låta.

Som om allt detta inte räckte, Peter Asplund är också en efterfrågad och ofta anlitad pedagog med en unik förmåga att dela med sig av sin ständigt växande kunskap. Under flera år var han trumpetlärare på Kungl. Musikhögskolan Stockholm och han ger regelbundet clinics över hela Sverige.

Genom åren har Peter Asplund hunnit med att spela med de flesta stora svenska musiknamnen och en imponerande skara i den internationella eliten: Patti Austin, Louie Bellson, Jerry Bergonzi, Randy Brecker, Bob Brookmeyer, Deborah Brown, Randy Crawford, Eddie Daniels, Sinne Eeg, Georgie Fame, Mike Gibbs, Herbie Hancock, Diana Krall, Mel Lewis, Dave Liebman, Ivan Linz, Joe Lovano, Jim McNeely, Vince Mendoza, Bob Mintzer, Veronica Mortensen, Silje Nergaard, Ceacilie Norby, Adam Nussbaum, Dick Oatts, Maria Schneider, Gary Smulian, Martial Solal, Clark Terry, Toots Thielemans, Stan Tracey, McCoy Tyner, Jukkis Uotila, The Vanguard Orchestra, Kenny Werner, Kenny Wheeler, Norma Winstone, Niels Henning Ørsted Pedersen, Jan Allan, Alice Babs, Claes Crona, Lars Danielsson, Arne Domnérus, Rigmor Gustavsson, Lars Jansson, Nils Landgren, Magnus Lindgren, The Real Group, Esbjörn Svensson Trio (e.s.t.), Bobo Stensson, Svante Thuresson, Victoria Tolstoy, Bengt-Arne Wallin, Putte Wickman, Monica Zetterlund, Lennart Åberg ...

Diskografi
Aspiration (2015)
The Christmas Feeling (2013)
Asplund Meets Bernstein (2010) – Gyllene Skivan 2010
As Knights Concur (2008)
Lochiels´s Warning (2004) – Gyllene Skivan 2004
Satch as Such (2000)
Melos (1999)
Open Mind (1995)

2015-10-19  (Biografi – Peter Asplunds hemsida)

Isabella Lundgren, uppvuxen i Värmland och flyttade som 18-åring till New York for att studera på The New School University. I New York blev hon snabbt en del av stadens musikliv och spelade tillsammans med namn som Gavin Degrav, Mobys band The Little Death och Woody Allens bandledare Eddy Davis. År 2012 släppte Isabella sin kritikerrosade debutskiva ”It had to be you” på bolaget LB Naxos. År 2014 släpptes det andra albumet ”Somehow life got in the way” som också prisades av publik och press. För den skivan har hon fått en av Jazzsveriges främsta utmärkelser – OrkesterJournalens Gyllene Skivan. Vid jazzens största gala under 2015 – Sveriges Radio P2:s Jazzkatten – utsågs Isabella till ”Årets Musiker”. Dessutom har hon tilldelats stipendium från Sällskapet Stallbröderna och Bert Levin, samt Louis Armstrong och Anita O’Day-stipendiet. Hon presenterades på 5 (!) helsidor i Dagens Nyheter den 8/11 2015.
Isabella vill skriva och framföra musik som väcker och skakar om, som bejakar den underbara och ofrånkomliga ovisshet och skörhet som är liv. Hon har ett allvar som är unikt och dessutom en märklig förmåga att få tiden att sakta ner bara genom att vara. Det kallas väl för utstrålning och närvaro. Hon sjunger med en helt naturligt flödande tajming och en lågmäld men mycket uttrycksfull frasering. Att hon har något att säga med sina texter bidrar förstås också till magin.

Anna Jalkéussångerska, harpist och kompositör – trots sin ringa ålder. Hon föddes 1992. Det är imponerande att ta del av allt som Anna Jalkéus hunnit med under sitt korta liv. Hon sjöng redan innan hon lärde sig prata. Som dotter till sjungande föräldrar och med en mormor som lekfullt fyllde henne med musik, har Anna starkt präglats under sin vandring från nyfödd till vuxen.
Adolf Fredriks Musikklasser blev hennes startbana. Hon var en del av barnkören i Hans och Greta på Operan och hon tävlade med en egenhändigt skriven låt i SVT:s produktion Lilla Melodifestivalen, där hon vann den svenska finalen tillsammans med en väninna.
Studietiden på musikprogrammet på Södra Latin fick Annas musikalitet “att explodera”, som hon själv uttrycker det. Hon komponerade, arrangerade och gjorde inspelningar samtidigt som hon började spela harpa.
Efter gymnasiet gick vägen spikrakt mot Musikhögskolan, där hon fick en för henne mycket betydande utbildning. Men utlandet lockade så småningom och det fjärde och sista året var hon utbytesstudent på University of North Texas. Där genomförde hon i våras sin examenskonsert med egenhändigt skriven musik. De kommande två åren går hon en diplomutbildning på universitetet i Texas där hennes studier varje termin ska utmynna i en konsert där hon presenterar nytt material.
Anna har komponerat för kör, för sång och harpa, för stråkkvartett och olika typer av kammarensembler. Hon har skrivit jazzlåtar, orkestermusik och elektroakustisk musik och i våras komponerade hon sitt första orkesterstycke. Listan över genomförda projekt är lång. Och tänk; Anna har just bara börjat.
Hon tilldelades 2015 stipendiet till Monica Zetterlunds Minne i kategorin ”Ung och Lovande” med 30.000 kr. Motiveringen lyder enligt följande: ”Du sjuder av en genuin och djupgående musikalitet, Anna. Din frasering, din texthantering, ditt gehör och din känsla för klang och intonation är häpnadsväckande. Med hjälp av ditt briljanta harpspel, din utsökta röstkvalité, din fantasifulla improvisationskonst, ditt stora röstomfång och din begåvning gällande komposition och arrangering utforskar du ständigt nya områden. Din kapacitet synes oss gränslös. Vi önskar dig all lycka på din resa i musikens värld!”
Hon har 2013 även tilldelats Ted Gärdestad-stipendiet på 40.000 kr. Detta delas ut av SKAP, Svenska Kompositörer Av Populärmusik. Vad månde bliva av detta musikaliska underbarn? Vid Julkonserten medverkar hon både som sångerska och harpist.
Vivian Buczek föddes i Malmö 1978 med polska föräldrar, som flyttade till Sverige för gott 1970. Innan dess jobbade båda som musiker och artister i Polen. Mamman är vibrafonist och pianist. Pappan var en av Polens främsta och mest anlitade trombonister. De arbetade även mycket utomlands men det var inte alltid en självklarhet med kontrakten utomlands när man jobbade med den polska artistförmedlingen som skickade folk utomlands.

Musiken har alltid funnits hemma i familjen. Mamman lärde henne spela piano vid 5 års ålder. Sjunga började hon först göra på riktigt i gymnasiet. Runt 16-17 årsåldern. Hon började intressera sig för jazz ganska sent . Hon har ju hört det hemma sedan hon föddes, men intresset kom nog inte förrän mot slutet av gymnasietiden och i början av tiden för musikhögskolan. Då började hon sjunga med sin pappa, som lärde henne alla möjliga standards. Senare skickade pappan iväg henne till Polen på jazzworkshop där hans kollegor undervisade. ”Jag slängdes rakt in i en tvåveckors värld med professionella lärare och musiker som kompade och jag fick klara mig själv. Det jammades till fyra på natten. Där träffade jag fantastiska människor. Man kan säga att mina första möten och jobb var med polska jazzmusiker i Polen. Jag spelade också in min första skiva där. Mina första riktiga jobb på festivaler och klubbar var även där.”

När hon började sjunga jazz på riktigt lyssnade hon mycket till jazzdrottningarna Ella Fitzgerald och Sara Vaughan. Senare Nancy Wilson, Anita O'Day, Carmen McRae, Monica Zetterlund och andra mindre kända diverse sångerskor som kom i vägen. Även manliga sångare som Tony Bennet, kungen Frank Sinatra, Mel Tormé och Jon Hendricks.

”Jag har aldrig lyssnat specifikt på någon speciell måste jag säga förutom Ella i början. Har också lyssnat mycket på soul pop och funk. Chaka Khan, Whitney Houston, Michael Jackson, Prince och alla de där. Vild blandning! Jag har aldrig bara lyssnat på jazz eller bara på pop. Det har gått hand i hand. Brasiliansk musik lyssnade jag mycket på, också väldigt nära besläktat. Givetvis lyssnar jag på allt detta fortfarande.”

”Instrumentalister lyssnade jag också mycket till. Eftersom mina föräldrar är instrumentalister vaggades jag ganska mycket in på det spåret också. Jag märkte ju snabbt att sångarna jag lyssnade på var mycket instrumentalistiska och sjöng på ett sätt som de spelade. Jag lyssnar på alla möjliga instrumentalister. Allt från Stan Getz, Clifford Brown, Brecker, Coltrane, pianisterna Bill Evans och Jan Johansson, Toots, trummisar basister, blåsare, gitarrister etc. Moderna som gamla, olika stilar. Jag tog också lektioner av en del instrumentalister på högskolan. Nyttigt för en sångerska att göra det tycker jag. Man missar så mycket annars i jazzvärlden. Inte bara texten och melodierna är viktiga utan lika mycket improvisationen som ju är anledningen till varför man sysslar med detta.”

”Jag lärde mig först spela och läsa noter hemma. Sedan har jag har studerat på gymnasiets estetiska program vilket innebär vanlig kompetent gymnasieutbildning med musikalisk inriktning. Ganska mycket musik faktiskt. Det var några av mina bästa år. Jag fann verkligen rätt när jag började där. Jag visste direkt att det var det här jag ville syssla med resten av mitt liv.  Sedan kom jag in på musikhögskolan i Malmö på en vanlig musiklärarlinje, men sökte om sedan till något som heter IE jazz linjen som är en pedagogisk jazzvokal utbildning i fyra år. Sammanlagt studerade jag på musikhögskolan i sex år.

”Jag väljer melodier efter hjärtat och dagsform helt enkelt. Jag tycker om att byta repertoar ganska ofta. Men vissa låtar stannar kvar i repertoaren för evigt har jag märkt och andra byts ut då jag blir trött på dem. Ibland ganska ofta. Texten är mycket viktig, men jag utgår sällan från texten först. Jag måste tycka om melodin och ackorden, stämningen först och främst, men sedan måste ju texten gå hand i hand givetvis... Det beror på. Ibland är texterna dominerande i vissa låtar, i andra inte.”

”Inom standardjazzen är en av mina favoritkompositörer Cole Porter. Hans kompositioner är så vänliga för att ändra och arrangera hur man vill på ett fiffigt sätt. Fantastiska melodier. Brasilianska kompositörer tycker jag också om till exempel Jao Bosco. Annars älskar jag Horace Silver som skriver mer åt det bluesiga hållet och även sina egna texter som Filthy McNasty, haha. Sedan har vi ju Bill Evans och Michel Legrand och Jobim som jag bara älskar, Johnny Mandel också... Ingen speciell favorit som du märker. Svårt med alla dessa enorma kompositörer. Alan och Marilyn Bergman skriver fantastiska texter. Bland annat till Legrand.  Annars har jag inga speciella favoriter inom textförfattningen. Det kan vara så olika.”

 Vivian skriver egna låtar men inte alltför ofta, har planer på att göra det oftare nu. Hon tycker ju om att tolka andras låtar och göra om dem i form av spännande arrangemang och det är ju också lite skapande, men egna melodier känns ju givetvis mer äkta. Hösten och vintern kommer nog att bidra till en del egna kompositioner då hon sitter hemma vid pianot mer än under sommarn. Hon är mycket kritisk och understryker, att det måste vara något riktigt bra om hon ska våga presentera dem.

”Just nu jobbar jag i lite olika format. För några år sedan inledde jag ett samarbete med Peter Asplund. Vi har väldigt kul tillsammans med Claes Crona, Hans Backenroth och Johan Löfcrantz Ramsay. Man kan väl kalla det min egen grupp, eftersom jag har spelat in en skiva i eget namn med dem. Rättare sagt vår gemensamma grupp med Peter och Claes, som jag har jobbat med sedan länge och är mycket glad för detta. Det är ju tack vare honom som jag har fått alla dessa fina nya musikaliska bekantskaper.”

Vivian har spelat in ett flertal skivor och troligen har ingen sångerska recenserats med så höga betyg och omdömen som hon. Hon är en lysande sångerska, som ännu inte har fått hamna i det rampljus, som hon förtjänar.

Förutom musicerandet i olika grupperingar undervisar Vivian vid Malmö Musikhögskola och som sångerska tillhör den yttersta svenska eliten med sin särskilda förmåga att improvisera vokalt.

”Mina framtidsplaner är väl helt enkelt att bli världens bästa jazzsångerska. Haha! Hur ska man annars överleva om man inte tänker så? Att spela in en massa skivor givetvis. Nästa skiva ska väl komma snart och då med mer eget material. Kanske lite stråk, vem vet? Det dyker väl upp någon idé mitt i natten inom den närmaste framtiden.

Missa inte denna storbands- och julkonsert, som torde vara en av de allra bästa under julen 2015.

upp

Onsdag 25 november kl 19.30 – Contrast
Jack Lidströms Hep Cats

Tradjazz av bästa märke med legendariska Jack Lidströms Hep Cats, bandet som startade som ett skolband redan 1947 och som sedan slutet av 50-talet varit internationellt ryktbart. Många skivor och flitigt turnerande har bidragit till att befästa positionen som ett av Europas bästa tradjazzband.

Man skapar sitt speciella ”Hep Cats-sound” genom att kombinera New Orleansjazzens uttryck med swing enl samma modell som Eddie Condon och Louis Armstrong. Till detta en genuin känsla för jazz och blues och en stor spelglädje.
Repertoaren består av Dixielandmusik och en del klassiker från New Orleans.

Bandet består av Jack Lidström - trumpet och sång, Torsten Ahlberg - klarinett, Stephan Lindstein - trombon, Per Larsson - piano, Jan Bergnér - bas och Charlie Lidström - trummor.

upp

Onsdag 18 november kl 19.30 – Contrast
Jesper Thilo Quartet

Köpenhamn konkurrerade med Paris om titeln Europas jazzhuvudstad från 60-talet och ett par decennier framåt. Tenorsaxofonisten Jesper Thilo var ofta förstahandsvalet för de många amerikanska toppmusiker som under perioder hade Köpenhamn som bas. Coleman Hawkins, BenWebster, Roy Eldrigde och Clark Terry för att bara nämna några av dem han spelade tillsammans med i olika konstellationer.
Från 1966 till 1990 hade Jesper Thilo sin sin fasta hemvist i danska radions legendariska storband och uppträdde som solist tillsammans med en rad av jazzvärldens största namn t.ex. Dizzy Gillespie, Miles Davis och Bob Brookmeyer.

Musikaliskt finns rötterna i swing och bebop. Rak, okonstlad svängig mainstreamjazz. Man kan höra influenser från Ben Webster och Thilos spelstil jämförs ofta med Zoot Sims.
En recensent skrev ”Thilo behärskar hela paletten från andlöst vackra ballader till fullt ös i vansinnestempo”.
Jesper Thilo Quartet är en grupp som funnits sedan 1993. I den ingår, förutom Thilo tre danska toppmusiker nämligen Oliver Antunes – piano, Bo Stief – bas och Frands Rifbjerg – trummor.
Repertoaren innehåller swingmusik och mycket från The Great American Songbook.

Tillägg: Alex Riel ersätter Frands Rifbjerg vid trummorna i Jesper Thilo Quartet på Contrast den 18 november 19 30. Riel har spelat med de största jazzprofilerna och turnerat över hela världen. Han ingick också i den legendariska rockgruppen Savage Rose.

upp

Onsdag 11 november kl 19.30 – Contrast
Teresa Indebetou Band

I samarbete med Riksförbundet Svensk Jazz presenterar Eskilstuna Jazzklubb en av årets två Pulsslagsgrupper, nämligen Teresa Indebetou Band.

Vad är Pulsslag? Det finns många svenska grupper som håller hög internationell klass och förtjänar fler lyssnare och större uppmärksamhet. Det var utgångspunkten och har blivit en ledstjärna för detta turnéprojekt. Pulsslag initierades av Faschings vänner och Riksförbundet Svensk Jazz, som blivit huvudman för projektet som funnits i lite olika skepnader sedan 1994.

TIB är en pianotrio bestående av Teresa Indebetou, piano och sång, Jenny Kristoffersson, kontrabas, och Martina Almgren, trummor. Gruppen har sin hemvist i Göteborg och har hittills släppt tre skivor: ”Flowing” 2010, ”Cooking” 2012 och ”Present” som släpptes förra året.

”Dynamik, melodier, överraskningar” är de ord Teresa själv använder, när hon blir ombedd att med endast tre ord beskriva sin musik.

Patrik Lindgren, Lira, skriver: ”Med sin trio skapar hon jazz av yppersta klass och med varma melodier och ett lekfullt driv. Sånger utan stora åthävor men sprängfyllda av kärlek och genuin musikalitet.”

Tankarna går till EST – Esbjörn Svensson Trio samt till Lars Jansson och Keith Jarrett. Trion har dock sin helt egna prägel och sitt egna uttryck.

upp

Onsdag 4 november kl 19.30 – Contrast
Anna Sise & Jazzeliten: ”Billie Holiday – 100 år

Anna Sise, sångerska och skådespelerska, har många strängar på sin lyra. Det handlar om teater, tv-serier, krogshower och inte minst jazz. I jazzen har hon hittat hem musikaliskt.
”…Sise har en djup och nyanserad röst som får håren på armarna att resa sig” skrev Orkesterjournalen i recensionen av hennes senaste platta ”Detour ahead”.

Den här konserten ägnas åt en hyllning av jazzens bluesdrottning Billie Holiday med anledning av att det är 100 år sedan hon föddes. Det blir en personlig hyllning direkt från Annas hjärta till sin idol och förebild inom jazzen. Konserten vävs samman med små berättelser och historier ur Billies dramatiska liv.


Jazzeliten” består av Karl Olandersson, trumpet, Martin Sjöstedt, piano, Patrik Boman, bas och Ronnie Gardiner, trummor. (De båda senare ersätter de tidigare annonserade musikerna.)

upp

Söndag 1 november kl 16.00 – Stålforsskolans aula
Barbara Hendricks Blues Band med ”Blues Everywhere I Go”

Konserten ges till förmån för UNHCR

Världsstjärnan Barbara Hendricks har under sin karriär mestadels förknippats med operaroller och konserter inom kammarmusiken på de stora scenerna världen över. Hon har samarbetet med många av de största pianisterna och dirigenterna såsom Leonard Bernstein och Herbert von Karajan. Men Barbara har sina rötter i bluesen och hennes kärlek till bluesmusiken, som hon växte upp med i Arkansas, har aldrig sinat. Hon föddes 1948 i Arkansas, USA och växte upp under apartheid i den amerikanska södern. Som dotter till en metodistpastor sjöng hon redan som liten i sin fars kyrka negro spirituals och psalmer. Blues var något som då sågs som djävulens musik och det förekom inte i kyrkan. Sedan 1977 bor hon i Europa, är svensk medborgare, gift med en svensk och är trebarnsmor samt nybliven farmor.

Barbara studerade till att börja med naturvetenskap och tog en universitetsexamen i matematik och kemi 1969, men fortsatte därefter sina studier på välrenommerade Juillard School i New York med Jennie Tourel inom ett helt annat ämnesområde område – musik – i vilket hon har ytterligare en universitetsexamen.
Sedan hennes jazzdebut vid Montreux jazzfestival 1994, har hon lagt blues och jazz till sin stora klassiska repertoar och turnerat över hela världen med artister som Monty Alexander, Ed Thigpen, Geoff Keezer, Ira Coleman och svenske Magnus Lindgren och nu Barbaras Blues Band med Mathias Algotsson och Max Schultz. Hon har gjort mera än 100 skivinspelningar och har sålt mera än 14 miljoner album.

Barbara är även skivbolagsdirektör på det egna skivbolaget Arte Verum, där hon nu som CD och vinyl släpper den i januari på Scalateatern inspelade konserten, som vi kommer att bjudas på i Stålforsskolans aula. Eskilstuna är den första platsen, där man ges tillfälle att införskaffa detta material.

Hon är också FN:s flyktingorgan UNHCR:s enda hedersambassadör på livstid. Det är alltså inte bara inom musikområdet som Barbara är internationellt verksam. År 1998 grundade hon Barbara Hendricks Stiftelse för fred och försoning för att sätta namn på sin kamp för att förhindra konflikter i världen och för att underlätta försoning och varaktig fred i konfliktdrabbade regioner. Sedan 1987 besöker hon flyktingläger i krisdrabbade områden i den funktionen och sedan 2009 är hon också ordförande i UNHCR:s insamlingsstiftelse i Sverige.

Barbara Hendricks har mottagit otaliga utmärkelser för sina konstnärliga insatser och sitt humanitära arbete och år 2014 mottog hon Hans Majestät Konungens medalj i 12:e storleken. Den spanska Prince of Asturias Foundations Award for the Arts erhöll hon år 2000 för sitt främjande av mänskliga rättigheter och för det bidrag till mänsklighetens kulturella arv, som hennes konstnärliga arbete har inneburit. År 1986 utnämnde Frankrikes regering Barbara till Commendur des Arts et des Lettres och 1993 tilldelades hon rang av Chevalier de la Legion d´Honneur av president Francois Mitterand.

Konsertprogrammet tar oss med på en resa från bomullsplantagerna i Mississippideltat med sånger som Oh Papa, Dinks Blues och Robert Johnsons Crossroads till det mer politiska materialet från medborgarrättsrörelsen under Martin Luther Kings ledning som till exempel Billie Holidays Strange Fruit, J B Lenoirs Down In Mississippi och Nina Simones I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free.

Bakom Barbara hör vi inga mindre än Mathias Algotsson vid flygeln och en Hammond B3 samt Max Schultz på gitarr. För ljusdesign svarar Ulf Englund, en av landets främsta inom sin kategori. Konserten har som sagts spelats in live på Scala Teatern i Stockholm och ges nu ut som CD och vinyl under hösten 2015 med start i Eskilstuna.

upp

Onsdag 28 oktober kl 19.30 – Contrast
Jesse Lindgren med Dixiesnubbarna och Anders Linder

”Dixieland kommer alltid att vara en underbar musik”, säger trombonisten Jesse Lindgren, som började sin karriär på skoldanser och källarklubbar i Gamla Stan för över 50 år sedan. ”När musikanter med den rätta känslan improviserar tillsammans, lyssnar på varandra och vet sin roll i ensembler och solon uppstår magi. Fråga oss inte hur vi gör, det handlar om gemensamma erfarenheter, personkemi och – inte minst – spelglädje.” Repertoaren är idel ”återvinning” av jazzklassiker, som genom åren tolkats av Original Dixieland Jazz Band, Bix Beiderbecke, Bob Crosby, Louis Armstrong, Eddie Condon, Wild Bill Davidson… you name them.

Snubbarna:
Jan Gunnar Stolpe – trumpet. En centralfigur i svensk dixieland-, swing- och mainstreamjazz. Spelar huvudsakligen i det egna bandet Dixie Group 62 och är en flitigt anlitad gäst i många Stockholmsband.
Jens Jesse Lindgren – trombon. Har turnerat med Kustbandet och som solist sedan 1964, har gästat och vikarierat i hundratals band i Sverige och internationellt.
Anders Linder – klarinett och tenorsax. I mitten av 50-talet medlem i Sveriges yngsta dixieband, därav namnet, Pygmé Jazz Band. Han är också en lysande entertainer.
Göte Wilhelmsson – piano. Presentation överflödig – en av Sveriges mesta jazzpianister!
Jakob Ullberger – gitarr och banjo. En i sammanhanget ung figur som lärt sig hantverket som elev till Bernt Persson. Idag den mest efterfrågade "time-keepern" men också utmärkt solist.
Staffan Sjödin – bas. Basankare sedan många år på Louis. Spelar igen med bror Björn efter 50-års uppehåll.
Björn Sjödin – trummor. Har spelat med t. ex. Lars Erstrand, Peter Lind and the Cabaret Band, Swedish Swing Society…

upp

Onsdag 7 oktober kl 19.30 – Contrast
Amanda Sedgwick Quintet

Amanda Sedgwick Quintet bildades 2012 och har sitt ursprung i en turné, som den då i USA boende Amanda Sedgwick genomförde i Sverige, med bland andra två amerikanska musiker. Dessa var pianisten och kompositören Freddie Redd och tumpetaren Dwayne Clemons. Bandet bestod också av de två svenska musikerna, Kenji Rabson och Moussa Fadera. Under turnéns gång hittade musikerna varandra musikaliskt och kände att de ville fortsätta att spela tillsammans. Freddie Redd blev tyvärr tvungen, med ålderns rätt, att avstå, men för Dwayne har det blivit ett antal flygresor fram och tillbaka över Atlanten. När pianostolen efter Freddie återigen blev besatt, var det av den betydligt yngre, men fantastiskt begåvade, Leo Lindberg. Med Amanda Sedgwick själv på saxofon, så hade hennes Quintet sett dagens ljus.

Kenji Rabson, kontrabas, har studerat på Manhattan School of Music i New York. Efter tio år som frilansare flyttade Kenji till Stockholm och studerade musikpedagogik på Musikhögskolan. Han jobbar och turnerar i Europa och USA och har spelat med olika musiker som Jimmy Cobb och Norah Jones.

Dwayne Clemons, trumpet, föddes 1963 i Los Angeles, men växte upp i Dallas,Texas, där han som åttaåring började spela trumpet. Förebilder fanns det gott om: Dizzy Gillespie, Sonny Cohn, Red Garland m.fl. Flyttade till New York 1985 och spelade med musiker som Clarence ”C” Sharpe, Barry Harris och Tommy Turrentine. Sedan 2014 bosatt i Sverige.

Moussa Fadera, trummor, är född 1981 i Stockholm. Som tioåring fick han sitt första trumset och spelade hemma i pojkrummet med bl.a. Jimi Hendrix. Black Sabbath och Led Zeppelin. I tjugoårsåldern väckte intresset för jazz och trummisar som Max Roach, Philly Joe Jones och Art Taylor. Moussa är en mycket uppskattad och anlitad trumslagare inom olika genrer och har turnerat mycket med olika band, både i Europa och USA. I gruppen ”The Amazing” ges det mycket utrymme för improvisation och spelstilen skiljer sig inte så mycket från att sitta med i ett jazzband, säger Moussa.

Leo Lindberg, piano, erhöll i våras Föreningen Faschings Vänners årliga stipendium till en ung jazzmusiker som befinner sig i början av sin karriär. Visst är han blott 21 år och visst är han i början av sin karriär, men har redan hunnit en bra bit. Förutom hammondorgel och piano, som blivit hans huvudinstrument, behärskar Leo ett flertal andra instrument, men saknar formell musikalisk utbildning. Trots detta har han redan spelat med stora delar av svenska jazzeliten. Han säger själv, med illa dold belåtenhet, att det aldrig under uppväxttiden funnits något annat alternativ än musiken. Fråm föräldrar, där båda är musiker, har det säkerligen droppat ner musikaliska gener i hans ”bag”. Förra året släppte han sin första skiva, som logiskt nog heter just ”Leo’s Bag”.

Amanda Sedgwick, altsaxofon, har varit verksam som bandledare, kompositör och frilansande musiker och solist i Sverige och USA de senaste femton åren. Hon har gett ut fyra skivor i eget namn, där hennes kompositioner varit centrala: ”Volt”, ”Reunion”, ”Delightness” och ”Shadow and Act”. Genom åren har hon spelat med Rolf Ericson, Bernt Rosengren, Nisse Sandström, Freddie Redd, Walter Booker, Jeremy Pelt, Deborah Brown m.fl. Hon har undervisat på Musikhögskolan i Stockholm och Morehouse College i Atlanta och ger workshops på musikhögskolor och folkhögskolor. Idag är Amanda bosatt i Stockholm, men vistas fortfarande ofta i New York, där hon framträder regelbundet på jazzklubben ”Smalls”. Här i Sverige kan hon höras i orkestrar som Stockholm Jazz Orchestra, Håkan Broströms New Places Orchestra, Ann-Sofi Söderkvist Jazz Orchestra, Peter Asplunds Dektett och Kustbandet.

upp

Söndag 4 oktober kl 16.00 – Konserthallen i Eskilstuna
Tangokavaljeren Mattias Enn sjunger tillsammans med Succéorkestern Astoria

Jules Sylvain, Karl Gerhard och Ernst Rolf till Konserthallen
Estradören Mattias Enn framför tillsammans med tiomannabandet Succéorkestern Astoria Jules Sylvains bästa filmmelodier och schlager samt lite annat, som doftar 20-30-40-talsswing med sväng. Förutom Jules Sylvains alster får vi bland annat höra melodier och musik, som vi förknippar med revykungarna Karl Gerhard och Ernst Rolf. Mattias Enn har sjungit in hela 18 skivor med varierande teman och framträder på landets stora scener och konserthus och då bland annat med succéorkestern Astoria, som har samarbetat med Arja Saionmaa, Miss Li, Anders Eldeman och många andra.

Astoria har spelat in tre skivor – ”Jules Sylvain”, ”Schlager, Swing och Sweet” och ”Ljuva Sextiotal”, den senare med Mattias Enn. Orkestern har framträtt på en mängd olika arenor i landet och bland annat vid flera tillfällen på Berns Salonger. Under hösten väntar bland annat konserthusen i Göteborg och Malmö. Astoria har för övrigt jämförts med berömda Max Raabe & Palast Orchester, som har gjort succé med sina konserter världen över.

Orkestern består av idel professionella musiker, av vilka flera också är pedagoger i olika sammanhang. Astoria består av Camilla Arvidsson - violin, Ola Halvarsson – altsax, Gunnar Inge – altsax, Adrian Holmström – tenorsax, Niclas Ericson – trumpet och sång, Anders Asp – trumpet, Jonas Ivarsson – piano och sång, Håkan Carlsson – gitarr, Lars Tull, bas och kapellmästare, samt Urban Lindé - trummor

upp

Onsdag 30 september kl 19.30 – Contrast
Chris Hiatt Band

Blues med Chris Hiatt
Chris Hiatt är kanske mest känd här för sina tolkningar av Stevie Ray Vaughan. Men han är i själva verket en mycket mångfacetterad och oförutsägbar musiker, som behärskar en rad olika stilar, allt från en melodiös rock, inte helt olik ”westcoast”, via pop och gammal klassisk soul till blues. Men räkna med att det i första hand blir blues och bluesrock så det ryker!
Hiatt kommer med en ny och egenkomponerad CD i bagaget som bär titeln ”New Directions”. Två låtar, ”Difference Between” och ”Weigh Me Down” finns med på hans tidigare dubbelalbum.

Förra CD:n ”Good Clean Fun” spelades in i Eskilstuna 2012. Här finns Hiatts musikaliska bredd väl representerad i både egna och andras låtar. På den mycket välfyllda skivan finns det naturligtvis några låtar av Stevie Ray, men den sidan av Hiatt har tonats ner något genom åren. Så förutom en handfull egna kompositioner har han bland annat också tolkat ett knippe smakfulla låtar av Edward ”Little Buster” Forehand som var lite mer orienterad åt soulblues. Dessutom finns några klassiker som ”One Way Out”, ”For Your Love” och ”Ain’t no Sunshine”. En grymt svängande ”I Know a Little” avslutar CD:n.

Stor sverigevän! Chris Hiatt trivs mycket bra i Sverige och den här turnén är den femtonde i ordningen. Chris har genom åren fått många svenska vänner, som han upprätthåller kontakten med. Han ser alltid mycket fram emot att få komma tillbaka och träffa sina svenska fans igen.

Bandet bildades 1992 som Chris Hiatt and Cold Shot men presenterar sig numera kort och gott Chris Hiatt. Bandet består av Chris Hiatt – gitarr, Steve ”Stevie G” Graves – bas och Chris Moore – trummor.

upp

Lördag 19 september kl 18.00 – Konserthallen
”Frank Sinatra – 100 År”
Roger Pontare med Sandviken Big Band hyllar Frank Sinatra

Förköp av biljetter from 4/6 på Stadsbiblioteket / 016 - 710 51 10

Frank Sinatra – den störste av dem alla – skulle i år ha fyllt 100 år, om inte en hjärtinfarkt hade hindrat honom 1998.

Som sångare anses Sinatra vara en av de allra främsta genom tiderna. Även som skådespelare skördade han stora framgångar och belönades till och med som sådan med en Oscar-statyett. Nu ska han dock här hyllas som sångare och ingen torde kunna göra detta bättre än vår egen Roger Pontare, som alltså ska sjunga Frank Sinatras repertoar tillsammans med Sandviken Big Band i Konserthallen, Stålforsskolan. Eskilstuna Jazzklubb har i stor konkurrens lyckats få denna konsert till stånd under detta jubiléumsår. Publiken har dessutom efterfrågat denna konsert eftersom många nämligen inte fick möjlighet att höra Roger Pontare och Sandviken Big Band i Sinatra-konserten i april 2010, eftersom biljetterna då snabbt såldes slut.

Succékombinationen Frank Sinatra + Roger Pontare + Sandviken Big Band resulterade 1995 i att en CD med titeln Sinatrafied spelades in. Tolv titlar med enbart Frank Sinatra-låtar. Skivan fick ett mycket positivt mottagande och har sålts i ett för jazzplattor ovanligt stort antal sedan dess. Den har nu fått nytryckas ännu en gång.

”Även om jag aldrig varit så noga med genrer - jag har ju sjungit det mesta genom åren - så har alltid Sinatra funnits med någonstans i bakgrunden”, säger Roger. ”Hans ande svävar över det mesta. Men imitera honom - nej, det skulle aldrig falla mig in. Däremot är det svårt att inte inspireras av Frankie. Men det är ju en helt annan sak.”

Pontares samarbete med storbandet började redan 1989 med en konsert i Sandviken och turné i övriga Sverige. Den musikaliska och personliga kemin har gjort att samarbetet fortsatt genom årens lopp.

Sandviken Big Band föddes 1968 och idag nästan 50 år senare betraktas man som en klockren medlem av den svenska storbandseliten. Ända sedan starten har det varit viktigt för storbandet att samarbeta med professionella solister och artister och listan är lång. Några exempel är Barney Kessel, Georgie Fame, Deborah Brown, Monica Zetterlund, Arne Domnérus, Putte Wickman .… Bandet har spelat på de flesta stora jazzscener i Sverige men också turnerat i USA, Kanada, England, Skottland, Irland, Jugoslavien, Tyskland, Tjeckoslovakien, Turkiet, Holland, Finland och Norge.

upp

Lördag 2 maj kl 20.00 – Lokomotivet
The Real Group – 30 år

Under hela 30 år har The Real Group underhållit Sverige och stora delar av världen med sin enastående och banbrytande à capella-konst. Tre av gruppens fem medlemmar har varit med sedan starten. Anders Jalkéus har nu aviserat att 2015 kommer att bli hans sista år i gruppen, så missa inte chansen att se och höra The Real Group under deras 30-årsjubileumsår. Med rösten som enda instrument har The Real Group skapat ett eget musikaliskt uttryck och lekfullt rört sig mellan vitt skilda musikaliska stilar som jazz, pop och svensk körmusik. Uttrycket i kombination med unik perfektion, talang och personlighet har resulterat i ett artisteri, som efterfrågas världen över.

Gruppen startade 1984 och har sedan dess bland annat producerat 16 skivor, turnérat i stora delar av världen, sjungit för kejsare och kejsarinnor, invigt Fotbolls VM och varit konstnärliga ledare för en festival i Syd Korea. Sedan de lämnade Kungliga Musikaliska Akademien 1984 har de hunnit göra över 2.500 konserter och sålt över 500.000 skivor. De har blivit utnämnda till världens bästa vokalgrupp av den globalt täckande organisationen CASA (Contemporary A Cappella Society of America) och har genom åren fått en mängd andra utmärkelser, som tidigare gått till grupper som Singers Unlimited, Manhattan Transfer och Take 6.

Genom åren har The Real Group samarbetat med en rad stora artister, däribland Malena Ernman, Barbara Hendricks, Povel Ramel, Eric Ericsson, Toots Thielemans, Esbjörn Svensson, Lisa Nilsson, Lill Lindfors, Titiyo, Roland Pöntinen och Peter Jöback.

Morten Vinther är den senaste nya medlemmen i The Real Group efter det att Peder Karlsson slutat för att istället arbeta som utbildningsledare för ”The Real Academy”, världens första nätbaserade utbildningssajt för vokalmusik. Övriga sångare är Emma Nilsdotter, Katarina Henryson, Anders Edenroth och Anders Jalkéus.

upp

Onsdag 22 april kl 19.30 – Contrast
Three Generations

Det är ett par år sen sist men nu kommer den mycket efterfrågade kvintetten till Contrast igen.

Tenorsaxofonisten Hacke Björksten räknas till legenderna inom svensk jazz. Han har funnits på jazzscenen sedan mitten av femtiotalet och har spelat med de flesta av de mest betydande profilerna inom svensk jazz och med många världsnamn. Stan Getz vikarierade f ö en period i Hackes kvintett.

Han har belönats med ”Gyllene skivan” och genomgående fått lysande recensioner. ”…Och som han spelar, det är kompromisslöst ös från första tonen”. ”Konstig jazz” är inget för Hacke, här gäller tenorswing à la mästare som Stan Getz, Jonny Griffin och Zoot Zims för att nämna några…” skrev en recensent .

Kvintetten Three generations består av idel toppnamn från tre generationer av svenska jazzmusiker och har gjort bejublade framträdanden på jazzklubbar och och festivaler sedan deras CD släpptes 2004. Musiken är vital och fylld av genuin spelglädje, lysande samspel och och förädlar traditionerna från 50- och 60-talen. ”…Fräscht, snärtigt och roligt… Svängigare svensk jazz från senare år får man leta efter…” var ett omdöme om skivan.

I kvintetten ingår förutom Hacke Karl Olandersson - trumpet, Mathias Algotsson - piano, Hans Backenroth - bas och Ronnie Gardiner - trummor.

Vi kommer att bjudas på en repertoar med standardlåtar från The Great American Songbook och material från den egna CDn, melodiöst, harmoniskt och svängigt.

upp

Onsdag 15 april kl 19.30 – Contrast
Karin Hammar Fab 4

Gruppen har skapats av Karin Hammar, som är en av Sveriges stora trombonister och en av få kvinnliga trombonister inom jazz. Hur mycket Karins hjärta än tillhör jazzen, så älskar hon även att spela salsa, brasiliansk musik, pop och soul och hennes trombon har dykt upp på såväl pop-album som i filmmusik.
Karin har turnerat och spelat in med internationella jazzstjärnor som Kenny Werner, Bob Brookmeyer, Carla Bley.
Hon har också arbetat med de flesta professionella storband i Sverige, liksom med bl.a. West Deutsche Rundfunk Big Band i Tyskland.
Andra internationella projekt Karin har deltagit i är det europeiska EBU Big Band, projektet ”Respect”, och sydafrikanska/skandinaviska världsmusikprojektet Jazzmyne.

Nu har hon samlat några excellenta musiker till en egen kvartett - gitarristen Max Schultz, basisten Niklas Fernqvist, och trumslagaren Fredrik Rundqvist.
Tillsammans spelar gruppen musik som beskrivits som ”modern, akustisk musik, med såväl grooviga som lyriska sidor". Den 10:e mars i år gick bandet in i studio för att spela in sin första CD, från vilken vi säkerligen får höra många smakprov under den förestående Sörmlandsturnén under april.

upp

Fredag 10 april kl 20.00 – Lokomotivet
Louise Hoffsten med Erik Söderlind och Claes Crona Trio

Louise Hoffsten med ”Bringing Out The Elvis” och mera 10/4 i Lokomotivet

Vår okrönta blues- och souldrottning Louise Hoffsten besöker Eskilstuna för att bland annat presentera material från sin under 2014 i Memphis inspelade CD ”Bringing Out The Elvis”. Vi får också höra lite Rock-Country-Blues-Jazz samt material från The Great American Songbook. Sedan sin debut 1987 har denna genommusikaliska artist setts och hörts i en mängd olika sammanhang. På senare år har hon dessutom medverkat i TV-program som Stjärnorna på Slottet, Körslaget och Melodifestivalen. Hon har tilldelats en rad utmärkelser som Karamelodiktstipendiet, flera Grammy-utmärkelser och Rockbjörnen. Hon har även utnämnts till Filosofie Hedersdoktor vid Linköpings Universitet. Louise är en av publiken hyllad och härlig sångerska, som dessutom ofta använder sina munspel.

Med sig har hon också en av våra mest anlitade gitarrister – Erik Söderlind, som tidigt började lyssna till sina idoler Eric Clapton och B.B. King. Numera turnerar han ofta med egen grupp och har hela världen som sitt arbetsfält. Bakom sig har Louise valt att ha handplockade musiker som Claes Crona – piano, Anders Johnsson – bas och Johan Löfcrantz Ramsay – trummor. Ska det bli UTSÅLT igen med Louise på scenen?

upp

Fredag 20 mars kl 20.00 – Eskilstuna Teater
Gösta Linderholm & The Trad Brothers

”Från Visa till Jazz”
är Gösta Linderholms egen programförklaring inför konserten med The Trad Brothers.

Gösta turnerade tidigare mycket med sin gitarr och presenterade då många CD-skivor, varav 8 st hänger i Göstas studio – Guldskivor. Det blev mängder av klassiker som ”Rulla in en boll och låt den rulla”, ”När morgonen gryr” … Längtan efter klarinetten kom dock tillbaka och han bildade i mitten på 90-talet The Trad Brothers. Anledningen var att han hittade sin gamla klarinett på vinden, skruvade ihop den, prövade försiktigt en blues och så dök alla minnen upp med hans jazzorkestrar från de första musikantiska åren - Jazz Doctors och Sveriges Jazzband.

Gösta ringde runt till de musiker, som han trodde skulle tycka att det skulle bli skoj att spela traditionell jazz i den så kallade brittiska skolan med rötter i New Orleans-jazzen. Det visade sig att det fanns många som ville vara med i bandet. De spelade under flera års tid på Stampen i Stockholm på söndagseftermiddagarna. Bandet framträder numera på festivaler, jazzklubbar, i konserthus och inför stor publik. Våren 1997 presenterade man sin första CD - ”Jazz Traditional” med bandet. Efter det har det blivit många skivutgivningar, varav den senaste – ”Himlajazz” är en samlingsskiva med Gospels och Spirituals.

Gösta har med The Trad Brothers turnerat med välbekante Chris Barber & The Big Chris Barber Band. De har spelat med Papa Bue´s Viking Jazz Band på många konserthus. En kär klarinettvän var Mr. Acker Bilk, som han spelade med på flera konserter i Stockholm.

En konsert med The Trad Brothers omfattar visor, swing och New Orleansjazz. Eftersom Gösta har svårt att vara tyst mellan låtarna, så blir det också en del skrönor och även andra märkliga historier från hans liv med sin målande kvinna Lena.

Förutom Gösta Linderholm på klarinett, gitarr och sång finner vi sex andra mycket duktiga musiker och scenpersonligheter i bandet – Joakim Falk - trumpet och sång, Lars Höbinger – trombon och sång, Kajtek Wojciechowski - sopransax och dragspel, Stig Granberg – gitarr och sång, Hans Larsson - bas och sång samt Pelle Höbinger - trummor. Det betyder ett av vårt lands förnämligaste Tradjazzband.

Som bekant är Gösta numera boende i sörmländska Strängnäs.

upp

Söndag 8 mars kl 18.30 – Royal
Edda Magnason

En av våra drömbokningar har gått i uppfyllelse!

Hon slog igenom med dunder och brak som Monica Zetterlund i spelfilmen om hennes liv, för vilken hon fick en Guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll och en Grammisnominering för soundtrackskivan. Efteråt följde utmärkelser som Ulla Billquist-stipendiet, SKAP-stipendiet och Lena Nyman-priset i en rasande fart. 

Royal har gjort frenetiska försök att boka Edda ända sedan nyöppningen i april 2014, men vi fick vackert vänta. Å andra sidan, "den som väntar på något gott..."?

Hösten 2014 släppte hon äntligen sitt efterlängtade studioalbum Woman Travels Alone, och beger sig nu för första gången sedan genombrottet ut på en kort turné. Vi är stolta över att Edda Magnason valt Eskilstuna och Royal som ett av stoppen. 
Vi tycker att Edda är en drömgäst. Hon är en en av de klarast lysande stjärnorna just nu, på både film- och musikhimlen, så det passar alldeles utmärkt att bjuda in henne som hedergäst på en konsert i vår lilla anrika biografsalong.

Med sig har Edda Ida Lindberg – klaviatur, Niklas Fernqvist - bas och Niclas Lindström – trummor.

Biljetter: 240:- Förköp: Tickster, Turistbyrån & Biografbaren
Medlemmar i Eskilstuna Jazzklubb: 210:- (köpes på Biblioteket)

upp

Onsdag 4 mars kl 19.30 – Contrast
Ann Kristin Hedmark och Jazzland 3

En mer meriterad sångerska än Ann Kristin Hedmark är svårt att finna. Hon började tidigt hemma i Skellefteå och karriären innehåller många musikaliska uttryck. Visa i alla dess former, turnéer med Cornelis Vreeswijk, samarbete med Kristina Lugn, under en period mycket afrikansk musik och givetvis jazz både i det mindre formatet och tillsammans med storband. En USA-turné med Sandvik Big Band och trumpetaren Bosse Broberg ledde f.ö. till krogshow med Lee Hazlewood.
Under många år hade Ann Kristin ett tätt samarbete med Berndt Egerbladh, vilket sträckte sig från tonsättningar av Edith Södergran till The Great American Songbook.

Hon har tilldelats de prestigefyllda Jan Johansson- och Monica Zetterlund-stipendierna. I motiveringen till det senare står bl.a. ”…för sina personliga, svängiga och innerliga tolkningar av både visa och jazzmusik…”

Kvällen repertoar är en väl vald låtskatt, varav flera med svenska texter. Några exempel är Caravan, Autumn Leaves, Love for sale, Doodlin’, Blue Monk och Round about midnight.
Jazzland 3 består av Kettil Medelius - piano, Hasse Larsson - bas och Uffe Flink trummor.

upp

Lördag 28 februari kl 20.00 – Royal
Merit Hemmingson och Kebnekajse

Ett mästarmöte med två av 70-talets största musikikoner på samma scen i två set samma kväll.

* Drottningen av Hammondorgel, Merit Hemmingson, började redan 1971 blanda svenska folkvisor med jazziga och poppiga tongångar med skivan Huvva - svensk folkmusik på beat, och spelade ifjol in senaste skivan Hommage till Jan (Johansson), som just nu kritikerrosats i mängder sedan släppet, och till på köpet är Grammisnominerad. 
Med sig har hon fenomenale trummisen Ola Hultgren, som till vardags spelar ned artister som Ane Brun och Mauro Scocco. Tillsammans erbjuder duon det anrika svenska hammondsvänget som Hansson & Karlsson banade väg för, men drar sig inte för att sticka iväg på nya upptäcktsfärder mot folkvisa, pop eller jazz på kompassen. 

* Det progressiva jazzrockbandet Kebnekajse var lätt det spelskickligaste rockbandet på det tidiga 70-talet - sprunget ur spillrorna av Mecki Mark Men och popgiganterna Tages. Influerade av Jimi Hendrix suddade de ut gränserna mellan rock, jazz och improvisation, och deras musikaliska nyfikenhet har hållit dom glödande genom åren - alltid inför en trogen och entusiastisk publik.
Många Eskilstunabor fick sina trumhinnor testade av bandets legendariska spelning i Konserthallen på 70-talet!

År 2015 består Kebnekajse av sex spelglada herrar, som alla har varit med sedan början av 70-talet: Kenny Håkansson – elgitarr & sång, Göran Lagerberg – elbas, Mats Glenngård – violin, elviolin & gitarr, Thomas Netzler – elbas, Pelle Ekman – trummor och Hassan Bah – timbales, djembe & percussion.

DJ's i BIOGRAFBAREN: MATTIAS GREEN & STEFAN WISTRAND. Boka bord på 016-12 00 40

Biljetter: Förköp 195:- på Tickster, Turistbyrån & Biografbaren
Medlemmar i Eskilstuna Jazzklubb: 170 kr (köpes på Biblioteket.)

upp

Fredag 27 februari kl 20.00 – Konserthallen
Nils Landgren och Ida Sand med Bohuslän Big Band
My Swedish Heart

Världsartisten Nils Landgren till Konserthallen 27/2

Ett av vårt lands förnämsta storband, Bohuslän Big Band, har här bjudit in trombonisten och sångaren Nils Landgren samt pianisten och sångerskan Ida Sand att utforska den svenska låtskatten under rubriken ”My Swedish Heart”. Vi får höra både svensk folkmusik och svensk jazz serverat på ett ytterst smakfullt sätt. Ack Värmeland du sköna, Att angöra en brygga, Visa från Utanmyra, Gånglek från Älvdalen och Vem kan segla förutan vind är några exempel på vad vi kommer att bli bjudna på med arrangören Örjan Fahlström som kapellmästare.

Nils Landgren är för övrigt för närvarande konstnärlig ledare för Bohuslän Big Band, som är ett av vårt lands förnämsta professionella storband. Nils Landgren är en av landets mest välmeriterade musiker och hans betydelse för svensk musik runt om i världen kan inte nog understrykas och framhållas. Han är ömsom festivalgeneral i Tyskland och ömsom engagerad i sociala projekt i Afrika. Han är dessutom en av de viktigaste musikerna runt den stora tyska skivetiketten ACT, där de flesta svenska elitmusiker numera finns representerade.

Efter examen i såväl klassiska studier som impovisationsstudier flyttade Nils till Stockholm för att arbeta som professionell trombonist. Snart började han turnera med framgångsrike sångaren Björn Skifs band ”Blue Swede”, som bland annat hamnade på första plats på de amerikanska poplistorna med Hooked on a Feeling. År 1981 bjöd Thad Jones in Nils att delta i hans nya storbandsprojekt ”Ball of Fire” som ledande trombonist. Sedan dess har han varit involverad i många olika sorters musikprojekt – jazz och rock, soul och hiphop, storband och som studiomusiker är han representerad på hundratals skivor. Nils Landgrens egen debut var Planet Rock från 1984 och han har sedan dess släppt en lång rad album i eget namn, i samarbeten och med egna banden Funk Unit och Chapter Two. Han har arbetat mycket i Tyskland och har bland annat varit konstnärlig ledare för Berlin Jazzfestival under många år liksom han nu alltså är för Bohuslän Big Band. År 2008 utnämndes han till hedersdoktor vid Karlstad Universitet.

Sångerskan, pianisten och låtskrivaren Ida Sand är född in i musiken. Med en pappa, som var operasångare, och en mamma, som är organist och pianopedagog, var den musikaliska banan utstakad. Hon började på Musikhögskolan i Göteborg redan som 18-åring och sedan examen har hon arbetet som frilansande musiker. Hon har sedan 2006 medverkat i projektet Nils Landgrens Christmas With My Friends. Hon rör sig smidigt i den djupa myllan mellan jazz, blues, funk och gospel. Hon fångades tidigt av jazzen och inspirerades av stjärnor som Stevie Wonder, Donna Hathaway och Aretha Franklin. Som låtskrivare har hon band andra Joni Mitchell som förebild. Hon har dessutom fått stor och välförtjänt uppmärksamhet och framgång i Sverige och utomlands med sina 3 soloalbum. Med sin djupa uttrycksfulla röst och fantastiska pianospel berör Ida Sand ända in i hjärterötterna.

upp

Onsdag 18 februari kl 19.30 – Contrast
Lisa Lystam Family Band

Från duo och trio, vidare till ”Family Band”, så ser Lisa Lystams musikaliska resa ut i korta ordalag. Det är i sitt, Lisa Lystam Family Band som Lisa numera lägger sitt musikaliska krut.
Lisa, blott 22 år gammal har sitt ursprung i Mjölby och efter att några år plöjt musikaliska fåror i östgötaslättens mylla utan att göra något större avtryck, packade hon sin bluesbag och flyttade till Stockholm för ett par år sedan.

Bluesmusiken har funnits med Lisa från föräldrahemmet men hon har inte lyckats kanalisera och ge uttryck för sina blå känslor innan hon i sällskap med gitarristen i bandet, Fredrik Karlsson, började besöka stockholmsklubben ”Stampen” och bluesjammen på lördagskvällarna. Detta gav den kick som karriären behövde och sedan dess rullar hjulen allt snabbare.
Frågar man Lisa idag vilka hennes idoler är så nämns de gamla bluesgubbarna, Robert Johnson och Leadbelly med flera, mest i förbigående. Lisa är mer fokuserad på dagens bluesmusik och nutidens tolkare, som dansken Thorbjörn Risager, som hon gärna låter sig inspireras av.
Hon tycker också att det är viktigt att lyfta fram kvinnliga musiker, speciellt inom bluesgenren där en förebild som också nämns är Eskilstunas egen bluesdrottning, Cecilia Ringkvist.

Musiken som Lisa Lystam Family Band spelar har tidigare mest bestått av standardlåtar men på senare tid har vågskålen tippat över till mer egna låtar som bandet gemensamt hittar under jammande och som Lisa företrädesvis själv sätter text till.
Till konserten på Contrast utlovas ett helt knippe nya blueslåtar.

Lisa har på kort tid kommit att skaka om den svenska blues- och rootsvärlden. Med en varm och skönt raspig röst och med sitt munspel sveper hon med sig lyssnaren in i den blå musikens hjärta.
I världens äldsta bluesmagasin Jefferson blir Lisa omnämnd som det nya svenska stjärnskottet. År 2014 tilldelades hon Janne Rosenkvists minnesstipendium, Sveriges förnämsta bluespris och släppte sin första CD.
Med sig i sitt Lisa Lystam Family Band har hon en världsmästare i munspel – Micke Fall, Fredrik Karlsson – gitarr, Matte Gutavsson – gitarr, Morgan Korsmoe – bas och Patrik Thelin – trummor.

upp

Onsdag 11 februari kl 19.30 – Contrast
Minna-Lisa Ferna Kvintett

Efter succén senast på TunaJazzen och önskemål från publiken om en helkväll med kvintetten får vi alltså åter höra sångerskan Minna-Lisa Ferna tillsammans med samma fyra musiker, dvs Retrojazzgruppen (RJG).
Minna-Lisa är sångerska, arrangör och kompositör med rötterna på Åland. Välutbildad med bakgrund från Musikhögskolan och flera års musikstudier i USA med bl a jazzinrikning. Förutom framträdanden på jazzscenen har Minna Lisa också jobbat en hel del i showsammanhang och under 2014 släppte hon sin uppskattade debutplatta Going up med eget material.
RJG består av väletablerade musiker som genom åren medverkat i många olika konstellationer och sammanhang inom jazzen och därigenom fått breda erfarenheter från såväl tradjazz och swing som hardbop och cool jazz.
Gruppen består av Leif Linnskog - saxofoner, Jan Eriksson - gitarr, Marcus Lund - bas och Peter Stenson - trummor.
Vi bjuds på en repertoar med framförallt standardlåtar och The Great American Songbook.

upp

Onsdag 28 januari kl 19.30 – Contrast
Eric Alexander – Erik Söderlind Quartet

Eric Alexander
En musikalisk arvtagare till John Coltrane! Den hyllade amerikanska tenorsaxofonisten Eric Alexander kommer till Sverige för miniturné. Han kommer att bli uppbackad av en supertrio bestående av gitarristen Erik Söderlind, basisten Viktor Nyberg och trummisen Bernd Reiter.
Eric Alexander har de sista decennierna varit en av USA:s mest framträdande saxofonister och kompositörer inom bebop och den modernare ahead-jazzen.
Musikaliskt betraktades Eric Alexander tidigare som en arvtagare till ikoner som John Coltrane och Dexter Gordon men han har utvecklat en egen ton och frasering.
Han är både en förvaltare och förnyare, vilket gör honom väldigt spännande.

Erik Söderlind
Född 1981. Började redan vid 6-års ålder att utforska gitarren, då på egen hand, genom att ihärdigt lyssna till och härma sina gitarridoler som bland andra var Eric Clapton och BB King. När han började med lärarledd gitarrundervisning så var det den klassiska spelstilen han valde.
I dag är Erik en av de mest talangfulla Svenska jazzmusikerna och har med sin speciella spelteknik, som han har med sig från det klassiska gitarrspelandet hittat ett eget ”sound”. Sin improvisationsförmåga som han lade grunden till i sin ungdom och som han sedan utvecklat gör honom till en mycket eftertraktad musiker att jobba med bland kollegor både i Sverige och i världen och givetvis en fantastisk gitarrist att lyssna till för oss som publik. Förutom i Europa så turnerar Erik numera även i Sydafrika, Kina och Sydamerika. Kort sagt, hela världen!

Det blir en riktig supertrio som backar upp Eric Alexander under turnén. En trio som förutom Erik består av unge svenske basisten Viktor Nyberg, ett riktigt stjärnskott som efter några år i bland annat Frankrike, etablerat sig i jazzeliten i Europa. Han har tidigare spelat med den österrikiske trummisen Bernd Reiter, som även han är ett etablerat namn på den europeiska jazzscenen och ofta anlitas när amerikanska stjärnor kommer på besök.
Både Viktor och Bernd har tidigare spelat med Eric Alexander och bland annat turnerat med honom i Tyskland.

upp