Tillbaka till aktuella pressreleaser
061213 Jan Slottenäs Storband: A Christmas Show in a Glenn Miller Mood
061206 Claes Janson och Good Morning Blues
061129 - Three Generations
061122 - We Remember Ellington
061108 Planet Jazz: Kind of Bue - A Tribute to Miles, Cannonball & Coltrane
061103 Lill Lindfors med Hector Bingert och Claes Crona Trio
061025 Harlem Jazz Camels
061019 Johan Norberg & Jonas Knutsson
061011 Titti Sjöblom och Erling Eliasson med Johan Lewin Kvartett
061004 Jack Lindströms Hep Cats
060920 e.s.t
060427 Vocation
060422 Claes Janson och Kjell Öhman om Cornelis Vreeswijk
060419 Torben Walldorff Quartet
060407 Georgie Fame med Sandviken Big Band
060331 Lill-Babs med Ulf Johansson Werre Trio
060322 Sven Zetterberg Blues Band
060315 Hasse Kahns Kvartett
060308 Linda Pettersson & Up From the Skies
060215 "A Tribute to Ella Fitzgerald"
060208 Jesses New Orleans Band
060201 Svante Thuresson och Katrine Madsen med Claes Crona Trio
060125 OLEO
2006 Onsdag 13 december 2006 kl 19.30 - Konserthallen (Stålforsskolan) Jan Slottenäs storband firade förra året sitt 20-årsjubileum. Vid sina framträdanden 2004 och 2005 i Konserthallen lockade man en så stor publik att alla faktiskt inte fick plats. Önskemålen har varit starka att ta hit dem för en ny konsert så snart som möjligt. Under november och december turnerar man i hela landet med sin ”Christmas Show”. Vi får då dels höra melodier ur Glenn Millers repertor såsom “Moonlight Serenade” och ”In The Mood” och dels julmusik såsom ”White Christmas”, ”Jingle Bells” och ”The Christmas Song”. I en mycket fyllig konsert presenteras musiken av Jan Slottenäs Storband (17 man) och av sångerskan Samuela, sångarna Jens Berggren och Mikael Wikström samt sångkvartetten The Infourmation. Epitetet ”Sveriges Glenn Miller Orkester” fick Jan Slottenäs Storband av Bosse Stenhammar och Sveriges Radio efter orkesterns första säsong på Mosebacke 1990. Storbandet bildades av Jan Slottenäs 1985. Alltsedan starten har Jan medvetet profilerat orkestern med inriktning på Glenn Millers musik och idag innehåller storbandets mapp en ansenlig Glenn Miller–repertoar. Bandet har även spelat med många kända svenska artister såsom t.ex. Putte Wickman, Arne Domnérus, Svante Thuresson, Charlie Norman, Sylvia Vrethammar, Roger Pontare, Meta Roos, Lill-Babs, Christer Sjögren, Charlotte Nilsson, Malena Ernman m.fl. Köp din biljett i tid, för man har för vana att spela för utsålda hus. Onsdag 6 december 2006 kl 19.30 - ContrastClaes Janson och Good Morning Blues Att Good Morning Blues existerat i 38 år och bara bytt ut en enda medlem säger något om det inbördes förhållandet. Sju personer har med tiden slipats mot varandra och lärt sig acceptera varandras egenheter – eller tvingats resignera. Lika så gott! Men trots aldrig så bra personkemi är musiker ett alltför egensinnigt släkte för att jobba ihop enbart på grund av trivsel. Det krävs en gemensam och meningsfull musikalisk nämnare. För Good Morning Blues ligger den i en bluesbaserad musik och repertoar med utflykter in på jazzens revir. Inget originellt recept, men hållbart. Här bjuds både basmat och raffinemang. Om man inte under alla dessa år hade bevarat aptiten och prövat nya sensationer hade Good Morning Blues för länge sedan upphört att finnas till. Ännu ett skäl till att Good Morning Blues hållit samman är att det står var och en fritt att utveckla sin egen musik i andra konstellationer och riktningar. De flesta har en etablerad position i Jazz-Sverige Good Morning Blues förutan. Orkestern har aldrig blivit någon musikaliska tvångströja, snarare en grupp att återvända till. Grundtrion i Uppsala med Jan Wärngren, piano, Thomas Lindroth, bas och sång, samt Björn Sjödin, trummor, utökades 1967 med Claes Janson, sång och gitarr. Good Morning Blues var den enda låt man kunde tillsammans, därav namnet. Efter hand tillkom Thomas Arnesen, gitarr och sång, 1972; John Högman, saxofoner, 1974; och Bosse Broberg, trumpet, 1987. År 2004 ersattes Thomas Arnesen av Anders Johansson, gitarr och sång. På mångas begäran kommer alltså det namnkunniga sjumannabandet till Eskilstuna igen. Vi bjuds på bluesbaserad musik och en repertoar med utflykter in i jazzens revir. Här kommer det att svänga med ett rejält bluesgung. Så stor publik som Jazzklubben hade på Contrast exakt på dagen för 6 år sedan kommer man nog aldrig att ha igen. Och naturligtvis var det UTSÅLT. Onsdag 29 november 2006 kl 19.30 - Contrast Tenorsaxofonisten Hacke Björksten räknas till legenderna inom svensk jazz. Han kom som mycket ung från Helsingfors till Göteborg och startade sin karriär i Kenneth Fagerlunds orkester för att något senare pröva vingarna med ett eget band. Det stod inte länge på förrän han hamnade i Stockholm med engagemang på Nalen. Mellan 1955 och 1961 tillhörde Hackes band Nalens favoriter. För exakt 50 år sedan erövrade han Orkester-Journalens utmärkelse ”Gyllene Skivan” (= årets bästa skivinspelning ) för sin skiva ”On the Alamo”. När det vankades nya toner med rock och pop tog han en lång time out och utbildade sig till civilekonom och musicerandet blev en fritidssysselsättning. Numera är det åter musiken, som står i centrum för den glade pensionären Björksten. Det är bara prästbetyget, som skvallrar om att han nått den rangen, för i sinnet är han fortfarande 20-åringen, som spelar med intensiv glöd och passion för jazzen. Någon har sagt, att han är en ”helsvart” tenorist, för ur saxofonen väller det fram blod, svett och ånga. Han är dessutom utrustad med en stor rytmisk artär samt älskar att stå på scenen för att få tillfälle att berätta för publiken om sin musik. Med konstellationen ”Three Generations” har han fått samman ett band, som består av det bästa som finns i landet. I frontlinjen har han sällskap av trumpetaren Karl Olandersson, som tillsammans med pianisten Mathias Algotsson bildar den yngsta delen av bandet. Basist är Hans Backenroth och bakom trummorna hör vi den rutinerade Ronnie Gardiner. Kvintetten bjuder på musik, som är melodiös och harmonisk och har en påtaglig sväng. Repertoaren innehåller standardlåtar ur ”The Great American Songbook” och musik från gruppens CD, som heter just ”Three Generations”. Onsdag 22 november 2006 kl 19.30 - Contrast Duke Ellington, en av de verkligt stora inom jazz- och populärmusiken, hyllas den 22 november på Contrast av en kvintett bestående av flera av Sveriges verkliga toppmusiker. Onsdag 8 november 2006 kl 19.30 - Contrast Miles Davis på Contrast ”Kind of Blue” är en av jazzhistoriens viktigaste skivor. Den spelades in av Miles Davis Sextet 1959 och har haft mycket stor betydelse för jazzens utveckling. Musikerna var då Miles Davis, Cannonball Adderly, John Coltrane, Bill Evans, Paul Chambers och Jimmy Cobb. Bandet Planet Jazz hyllar och framför musik förknippad med just skivan ”Kind of Blue”. Musiken presenteras av en hårdsvängande sextett innehållande just två amerikanska musiker. Trumslagaren Sebastian Voegler och basisten Kenji Rabson härstammar båda från New York. Martin Sjöstedt, som kanske är mest känd för sitt svängiga basspel, spelar här piano! I fronten har vi de svenska stjärnskotten Fredrik Kronkvist på altsax, Karl Olandersson på trumpet och tenoristen Mattias Carlsson. Fredag 3 november 2006 kl 20.00 - KonserthallenLill Lindfors med Hector Bingert och Claes Crona Trio Helkväll med Lill Lindfors i Konserthallen Eskilstuna Jazzklubb har under flera år och på mångas begäran försökt att få till en konsert med Lill Lindfors i huvudrollen. Efter Stefan Dahlbergs Majgala den 3/5 i Konserthallen, där Lill medverkade som en av många gästartister, fick Jazzklubben åter många samtal om att vi borde ta hit Lill som huvudperson i en egen konsert. Det har nu lyckats och Lill kommer att framträda i Konserthallen den 3/11 med Hector Bingert och Claes Crona Trio under rubriken "Ett Möte i Jazzens Anda". Hela Sverige har ett slags relation till Lill Lindfors och hela Europa tappade hakan, när Lill tappade kjolen i Melodifestivalen 1985 - Lill med sin magiska och sensuella utstrålning, som det är svårt att värja sig mot. Med den här konserten har Lill varit i Spanien och sedan också turnerat i Sverige och Norge de senaste tre åren. Lill tillhör som bekant en av Sverige "bredaste" och absolut populäraste artister och det bevisar hon i den här konserten, som består av bl a latinmusik och kända standardlåtar. Hector Bingert (från Uruguay) är saxofonisten, flöjtisten och klarinettisten, som har spelat med Sammy Davis Jr och Nat King Cole i Sydamerika. I Sverige är han känd med sin egen grupp "Latin Lover", som gjort succé på såväl festivaler som klubbar runt om i Europa. Hector har spelat med Lill under många år och är en av Lill´s största musikantfavoriter. Claes Crona trio ser man ofta bakom olika världsstjärnor. Under senare år har han ofta turnerat med Toots Thielemans, Georgie Fame, Stacey Kent, Svante Thuresson, Putte Wickman, Viktoria Tolstoy, Scott Hamilton m fl. Onsdag 25 oktober 2006 kl 19.30 - Contrast Harlem Jazz Camels har spelat på åtskilliga festivaler och klubbar både i Sverige, Norge, Finland Danmark samt Holland och Tyskland. Dessutom har man spelat in två CD-skivor. Onsdag 19/10 2006 kl 19.00 - Contrast Johan Norberg – gitarr och Jonas Knutsson – saxofoner, är två jazzmusiker från Västernorrland, som för länge sedan lämnat sin barndoms landsände. Ändå är Norrland något som förenar dem och inte bara geografiskt. Man känner igen stämningen, men inte bara den. I deras musik kan man höra höfläktarna, snöskotern på fullt varv och myggen. Allt det som finns i ett kulturarv. Ett program med ljus, norrländsk jazz med ett folkmusikaliskt uttryck och med fantastiskt roliga skrönor från trakterna utmed Umeälven berättade med underbar norrländsk humor. 2004 kom en CD med titeln ”Norrland”. Det är en skiva där folkliga tongångar och jazziga slingor vävs samman i en sinnlig och lite vemodig dialog. Den eftertänksamma musiken andas doften av gran och stillsamma vildmarker. Gitarristen Johan Norberg rankas idag – efter sina två soloalbum – som en av de främsta akustiska gitarristerna i Skandinavien. Hans sound passar perfekt med en svenskklingande världsmusik. Sedan 17 år tillbaka bildar han duon ”Chapter 2” tillsammans med trombonisten Nils Landgren och med honom har han gjort fler än 300 konserter, varav en arrangerad av Eskilstuna Jazzklubb i Eskilstuna på en utsåld Eskilstuna Teater. Han har bland många andra även samarbetat med sångerskorna Viktoria Tolstoy och Rigmor Gustafsson. Han håller ofta också Master Classes. Jonas Knutsson är jazzmusikern och saxofonisten, som hittar sin inspiration inte bara inom jazzmusikens område utan även i den svenska folkmusikskatten. Han har bland många andra samarbetat med Lena Willemark och Ale Möller i grupperna Nordan och Enteli och är även anlitad som pedagog för såväl storband som mindre musikaliska grupperingar. Onsdag 11 oktober 2006 kl 19.30 - Eskilstuna Teater Titti Sjöblom började sjunga redan i två års ålder tillsammans med sin mamma, Alice Babs och gjorde skivor, radio och TV under hela sin barndom. Första scenframträdandet var på Johanneshov i Stockholm där hon sjöng Droppen Dripp, i samma gala som Sammy Davies Jr och Ingrid Bergman. Andra gången hon stod på scenen var på Scandinavium i Göteborg som Maria Magdalena i Jesus Christ Superstar. Första krogshowerna och folkparksturnéerna var med Charlie Norman och Lennie Norman i mitten på 70-talet. Tittis musikalitet och mångsidighet har gjort att hon genom åren har framträtt med allt från barnvisor, till jazz, gospel, visor och pop tillsammans med många av våra allra främsta musiker såsom Bengt Hallberg, Per-Erik Hallin, Kjell Öhman, Arne Domnérus, Rune Gustafsson, Lars Erstrand och Janne Schaffer. Ehrling Eliasson är en äkta Norrlänning, närmare bestämt ifrån Ångermanland i hjärtat av Höga Kusten. Han är något av en tusenkonstnär och mångsysslare men försörjer sig sedan mitten på 80-talet som musiker, kompositör och sångare på heltid. I tio års tid turnerade han som basist med dragspelaren och legenden Hans-Erik Nääs. Ehrling är en fullkomligt lysande gitarrist, som spelar allt från "gammel-tjo" till pop och rock. Hans specialitet är lyriska visor och ballader. Ibland uppträder han helt ensam som programledare, toast-master eller som underhållare som varvar egna och andras sånger med allehanda upptåg och historier. Han är en ackompanjatör av yppersta klass, vilket många sångare och instrumentalister fått åtnjuta bl a Helen Sjöholm, som han samarbetade med i många år. Tillsammans med Titti Sjöblom turnerar Ehrling numera flitigt i Sverige och utomlands, ofta i samarbete med körer, storband, blås- och stråkorkestrar men för det mesta är det två röster och en gitarr som har klingat i våra kyrkor, idrottshallar och konserthus. MUSIKALISKT SVÄNGRUM Titti och Ehrling - två röster och en gitarr - samarbetar här med Johan Lewin Kvartett, som förutom Johan Lewin på tenorsax består av Magnus Ludwigsson vid pianot, Hasse Larsson på bas och Marcus Lewin bakom trummorna. Varken Johan Lewin eller Marcus Lewin behöver väl någon närmare presentation, men vi kan i korthet konstatera att de vid senaste utdelningen av Eskilsstatyetten tilldelades denna för sina insatser som musiker. De fick statyetten för att de är goda ambassadörer för Eskilstuna. Johan Lewin är sedan 2000 på näst intill heltid engagerad av Robert Wells i hans Rhapsody in Rock. Han turnerar världen över liksom hans bror Marcus gör med den norska gruppen Brazz Brothers. Tillsammans är de sedan 1994 medlemmar av sextetten OLEO, som framför musik med rötterna i bebop-traditionen. Under åren har gruppen vid ett flertal tillfällen engagerats av Sörmlands Musik & Teater för mängder av pedagogiska skolspelningar. Detta för att bara nämna något från deras långa meritlistor. Onsdag 4 oktober 2006 kl 19.30 - Contrast Tradjazz på Contrast På onsdag bjuds det på riktigt härlig tradjazz med den legendariske trumpetaren Jack Lidström och hans Hep Cats. Denna sextett bildades 1947 som ett skolband av då blott femtonårige Jack. Gruppen är internationellt ryktbar ända sedan slutet av 50-talet och ett flertal CD har spelats in och fått mycket goda omdömen av recensenterna. Hep Cats har vid ett mängd tillfällen framträtt i TV, jazzklubbar, och i kyrkor runt om i Sverige och även nyligen genomfört en turné i Tyskland. Musiken har djupa rötter i traditionen med en stor swing- och blueskänsla. Vi kommer att bjudas på odödliga låtar från 30-, 40- och 50-talet. Många nummer är från Louis Armstrongs drömsextetts repertoar. Bandet består av Jack Lidström – trumpet och sång, Stephan Lindstein – trombon, Torsten Ahlberg – klarinett, Per Larsson – piano, Jan Bergnér – bas och Charlie Lidström – trummor. Succén på Contrast 2002 är efter fyra år på mångas begäran åter tillbaka i Eskilstuna. Onsdag 20 september 2006 kl 19.30 - Eskilstuna Teater e.s.t. till Teatern 20/9 e.s.t. - Esbjörn Svensson Trio är Sveriges nationellt och internationellt mest kända jazzgrupp, som sällan hörs i Sverige och då endast i de verkligt stora konserthusen. Turnéschemat visar att konserterna numera framförs i Paris, London, Tokyo, Sydney, Montreal och New York, för att bara nämna några platser. Det är med andra ord helt unikt att de kan framträda i Eskilstuna på vår Teater. För 10 år sedan hade vi nöjet att höra dem i en clinic för vår Musikskolas elever och en mindre konsert på Bruket, allt arrangerat av Eskilstuna Jazzklubb. Sedan dess har trions musikaliska framgång varit exempellös och välförtjänt. Då som nu får vi höra Esbjörn Svensson - piano, Dan Berglund - bas och Magnus Öström - trummor. Detta är ett tillfälle att höra e.s.t. som sannolikt aldrig återkommer till Eskilstuna. Fylligare information och bilder återfinns på hemsidan www.est-music.com - - - - - e.s.t. är ett fenomen; en jazztrio som ser sig självt som ett popband, som spelar jazz, som istället för den traditionella uppdelningen kapellmästare / kompmusiker sökt en väg där alla i bandet har lika stort värde, som inte bara spelar på vanliga jazzklubbar utan också lika ofta spelar på ställen reserverade för rockmusik, som använder ljuseffekter och rökmaskiner under sina konserter, som får publiken att sjunga allsång i låtar som Thelonious Monk´s "Bemsha Swing", är en trio som fullständigt ställt begreppet "jazztrio" på ända. När bandet släpper skivor hittar man dem genast på popförsäljningaslistor och deras videor spelas på MTV Scandinavia. Med deras unika ljudlandskap, där man kan höra allt från jazz, drum´n´ bass, electronica, funk, pop och rock likväl som klassisk musik, har e.s.t. hittat en publik, som spänner från den mest inbitne jazzfanatikern till vilket hip-hopkid som helst. Kritiker och publik världen över är överens. e.s.t. är definitivt ett av de mest innovativa jazzbanden i världen idag. Öppenhet, nyfikenhet och risktagande är tre grundpelare på vilka Esbjörn Svenssons konstnärskap vilar. "Jag spelar piano mest för att vi inte hade något annat instrument hemma. Egentligen ville jag helst spela trummor. När jag var liten satte jag ihop ett trumset av olika grejor och försökte låta som "The Sweet" i Ballroom Blitz. Men när det visade sig att Magnus Öström spelade trummor beslöt jag att spela piano istället. Magnus och jag växte upp tillsammans och har spelar ihop se´n början. När Magnus fick sitt första riktiga trumset, bar han över det till vårt hus och så började vi att spela. Vi hade ingen aning om hur man gjorde men det var väldigt kul. Eftersom vi inte hade någon lärare och ingen sa åt oss hur man skulle göra så kunde vi allteftersom utveckla vår musik på ett alldeles eget, personligt och unikt sätt". Från mitten av åttiotalet etablerade sig Svensson och Öström som unga lovande kompmusiker på den svenska och danska jazzscenen. De startade trion redan 1990, men det dröjde ända till 1993 innan de fick möjlighet att spela in en CD. Det var också då som de träffade Dan Berglund. De blev båda faschinerade och imponerade av energin och kreativiteten i hans spel och lyckades värva honom till trion. 1993 släppte e.s.t. sin debutskiva "When Everyone Has Gone" (Dragon Records) och 1995 släpptes liveskivan "Mr. och Mrs Handkerchief" som i övriga världen, sex år senare, givits ut som "e.s.t. Live -95" (ACT). På mitten av nittiotalet hade trion redan gjort sig ett namn på den svenska musikscenen och också rott iland ett skivkontrakt med pop-skivbolaget Diesel Music. Det första albumet på den nya etiketten Superstudio Gul släpptes samma år (1996) och sålde snabbt över 10.000 ex i Sverige. Och genast började det regna utmärkelser över trion. Esbjörn Svensson blev utsedd till Årets Jazzmusiker både 1995 och 1996. År 1998 fick han en grammis som"Bästa kompositör" och trion fick Grammis för skivan "Winter in Venice" (1997). När "From Gagarin´s Point Of View" släpptes 1999 var det den första e.s.t.-skivan, som gavs ut utanför Skandivanien via det tyska skivbolaget ACT. Detta och konsertframträdanden vid JazzBaltica och Montreux Jazz Festival blev startskottet för det internationella genombrottet. Ett år senare kom "Good Morning Susie Soho" och trion utnämndes till "Trio of The Year" av den engelska tidskriften Jazzwise. e.s.t. gjorde också den omtalade"Rising Star" - turnén och spelade på alla de stora jazzfestivalerna i Europa. Samtidigt släppte Sony Columbia CD:n "Somewhere Else Before" i USA, vilket var en kombination av skivorna "From Gagarin´s Point Of View" och "Good Morning Susie Soho". Utgivningen av e.s.t.´s "Strange Place For Snow" följdes upp av en nio månader lång turné, inte bara genom hela Europa utan också USA och Japan. En del av musiken blev också filmmusik till den franska filmen "Dans ma peau", vilken regisserades av den franska skådespelerskan och manusförfattaren (8 Women) Marina de Van. Albumet fick också massor av priser såsom "Jahrespreis der Deutschen Schalplattenkritik" (Tyska skivakademien), "German Jazz Award", Choc de l´année" (av franska tidningen Jazzman), den franska grammisen "Victoire du Jazz" som bästa internationella akt och också "Revelation of the Festival", ett speciellt pris från MIDEM. 2003 släppte trion sin senaste skiva "Seven Days Of Falling". Albumet gick genast upp på försäljningslistorna i Tyskland, Frankrike och Sverige (nr 15). Skivan släpptes också i USA, Japan och Sydkorea. Trion var också förband till K.D. Lang på hennes USA-turné, där de spelade på utomhusarenor och stora konserthus för sammanlagt över 50.000 personer. I Europa har e.s.t. blivit en stor konsertattraktion, där de själva fyller de stora konserthusen. Över 100.000 personer såg e.s.t. under de 12 månader, som följde på utgivningen av "Seven Days Of Falling". Som ett resultat av allt detta utnämndes e.s.t. nyligen till "European Artist Of The Year", framröstade av 23 jurymedlemmar från lika många länder. Den 3 december 2004 mottog trion priset, det så kallade "Hans Koller Prize" på en gala i Wien. Och resan fortsätter. Den 26 januari 1995 släpptes deras nästa album "Viaticum". Ordet är ett gammalt romerskt uttryck för mat och annat, som du behöver ta med dig på en resa (i denna värld eller in till nästa) och e.s.t.´s resa kommer att fortsätt med intensivt turnerande, vilket kommer att ta dem till de största konserthusen och festivalerna i Europa, Japan, Sydkorea, Kina, Australien och USA. Torsdag 27 april 2006 kl 19.00 - Contrast Sex heta röster i perfekt samklang: Vocation ”Underhållning på flera plan – musikaliskt som verbalt, humoristiskt och träffsäkert.” Allt från finstämda visor till svängiga jazzlåtar kan det bli när vokalgruppen Vocation går upp på scen. Gruppen bildades på Musikhögskolan i Stockholm 1999 och har sedan dess uppträtt på Berns, Nalen, Mosebacke och olika jazzscener runt om i landet. Vocation består av Helena Insulander, Johan Lundgren, Josefin Nygren, Rolf Pilotti, Eleonor Ågeryd och Jonas Åman. De uppträder inte bara som à capella-grupp utan ofta tillsammans med musiker i olika konstellationer. På turnén i Sörmland beledsagas de av några av landets mest begåvade unga jazzmusiker: Martin Persson – piano, Martin Höper – bas, och Jon Persson – trummor. Vocation ersätter Voice Boys som utgått ur MusikCykeln. Lördag 22 april 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater Cornelis Vreeswijk på Eskilstuna Teater ”I det lilla hamnsamhället Ijmuiden i Holland födde Jeanne, hustru till åkaren Jakob Vreeswijk, sitt första barn. Märkvärdigare var det inte. Barnet döptes till Cornelis.” Följ med på Åke Arenhills upptäcktsfärd genom Cornelis Vreeswijks drygt 50-åriga liv i denna musikaliska berättelse. Resan bjuder på en mängd ”pikanta detaljer” för såväl den oinvigde som den mer kunnige Vreeswijksentusiasten. Den Cornelis, som denna berättelse beskriver, är kanske mer obekväm, men betydligt närmare sanningen vare sig det gäller kärleken, pengarna eller det vilda levernet. Den här berättelsen är annorlunda på grund av att den dels blandar Cornelis odödliga visor om Fredrik Åkare, Assistenten och den söta Cecilia Lind med monolog och teater. Annorlunda för att den är skriven med hjälp av Cornelis närmaste omgivning, vänner och familj, från uppväxten i Holland till de beryktade besöken på restaurangen Den Gyldene Freden med trubadurkollegorna. Vem lämpar sig bättre än Claes Janson, en av Sveriges största jazz- och bluessångare, Cornelis vän och tillika kollega, att förmedla denna saga. Claes, som även tidigare har tolkat Cornelis musik och diktning, tilldelades 1992 års Cornelisstipendium med juryns motivering: ”ett musikaliskt naturbarn, som frestar oss med sitt snillrika sound och den kroppsliga närvaron i sin viskningar och vrål.” En värdig tolkare av denna saga med andra ord. I den här föreställningen tar han steget fullt ut och gör, tillsammans med Kjell Öhman på klaviatur, en helgjuten musikberättelse om Cornelis intressanta liv. Textens genuina ursprung, dvs Åke Arenhills mycket speciella berättarteknik tillsammans med Claes Jansons härliga sång och Kjell Öhmans väl avvägda arrangemang ger föreställningen den tyngd och trovärdighet, som tidigare berättelser saknat. Detta sammantaget gör att sagan står i en klass för sig. Svenska Dagbladets Sven Malm skrev i sin recension vid premiären av ”Den Flygande Holländaren” följande: ”Detta är nog den bästa sceniska sammanfattningen av Vreeswijks konst hittills”. Den gestalt, som ständigt beskrevs med svarta rubriker, hamnar här i skymundan. Istället talas det om en blivande trubadur, som växte upp mitt i eländigt krig, där även svält och sjukdomar påverkade chanserna för överlevnad. Den handlar om barns otroliga förmåga att hitta på och finna lekar. Dessa skiljde sig dock markant från de traditionella barnlekarna. Dessa lekar blev extra jobbiga om man var kort och tjock … Trots att han var från ett annat land och en främmande kultur kom Cornelis att blända oss lyssnare, både medborgarna och de svårflirtade recensenterna med sin språkkonst. Hans känsla för användandet av det nya språket, vilket gav klara beskrivningar och vackra bilder var imponerande. En del påstår att han även kom att utveckla det svenska språket genom sina visor. Inte dåligt för en person, som lärt sig ett främmande språk via serietidningar. Cornelis var ju som bekant en främling. Han var en holländsk invandrare. Han var den flygande holländaren. Idag, nästan 20 år efter hans död, är Cornelis kanske större och mer populär än någonsin bland ”medborgarna” - i alla åldrar. Kom och möt honom i Claes Jansons imponerande gestalt och låt dig själv imponeras. Onsdag 19 april 2006 kl 19.30 - Contrast Torben Walldorff Quartet, en ny bekantskap för Eskilstunapubliken. Med ett tätt och dynamiskt kvartettspel och välbalanserade solon presenterar gruppen en musik som till stor del bygger på Torbens egna kompositioner. Både hans snabba låtar och balladerna präglas av en intrikat harmonik, mjukhet och välbalanserat samspel. Kvartetten består av danskfödde Torben Walldorff på gitarr. En mycket känslig och varm ton präglar hans gitarrspel. Torben har lång erfarenhet som musiker med bl a studier vid Berklee i USA. Många turnéer i USA har resulterat i en CD inspelad i New York, vilken släpps nu under våren. Fredag 7 april 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater Georgie Fame sjunger tillsammans med Sandviken Big Band i Eskilstuna under en exklusiv turné med endast 2 framträdanden i Sverige. Eskilstuna Jazzklubb har lyckats locka honom till Eskilstuna igen. Georgie Fame föddes som Clive Powell 1943 i Lancashire, England. Larry Parnes gav den talangfulle organisten namnet under tidigt 60-tal efter en rekommendation av låtskrivaren Lionel Bart. Parnes hade redan en Power, en Wilde, en Eager och en Fury. Nu behövde han bara en Fame. Fame har också spelat ”Straight Jazz” på jazzklubben Ronnie Scott´s i London under åren och bland annat gjort ”A Tribute to Hoagy Carmichael” tillsammans med sångerskan Annie Ross. Georgie är en kär gäst i vårt jazzhungrande land. Trots återkommande världsomfattande turnéer har han behållit sin känsla för den svenska publiken. Han har turnerat med många jazzgrupper och storband i Sverige, bland annat med Norrbotten Big Band, Bohuslän Big Band och förstås otaliga turnéer med Sandviken Big Band. Sandviken Big Band föddes 1968 och är ett av vårt lands främsta storband, som inte behöver någon närmare presentation. Listan på jazzsolister och gästsolister kan göras hur lång som helst. Fredag 31 mars 2006 kl 20.00 - Eskilstuna Teater Lill-Babs med jazz och visa på Eskilstuna Teater Äntligen får vi höra Barbro ”Lill-Babs” Svensson också som den duktiga jazzsångerska hon är. 1954 ringde den legendariske Simon Brehm till den då 15-åriga Barbro och ville att hon skulle komma och provsjunga för honom i Stockholm på Bal Palais. Provsjungningen gick bra och på den vägen är det. Simon hjälpte henne med allt och blev en fadersgestalt för henne. Sedan dess har hon hunnit med att släppa hundratals skivor, legat på svensktoppen i 100 veckor, gjort massor av bejublade shower och turnéer både i Sverige och utomlands… Ja, listan är lång och den är inte slut än. År 1998 spelade hon in sin första renodlade jazzskiva ”Who´s sorry now?” med Ulf Johansson Werres Trio och gästsolister. Materialet är standardlåtar och i samband med skivinspelningen yttrade Barbro om musiken på skivan: ”Jazz har alltid varit min favoritmusik. Sällan eller aldrig har jag gjort något, som fyllt mig med sån glädje.” Under konserten i Eskilstuna kommer Barbro att framföra välkända standardlåtar och material från ”The Great American Song Book”. Det blir säkert en och annan visa också. Bästa tänkbara sällskap och uppbackning har hon av samma musiker, som var med och spelade in skivan ”Who´s sorry now?” Det betyder Ulf Johansson Werre Trio, där vi hör pianisten, trombonisten, sångaren och estradören Ulf Johansson Werre tillsammans med gitarristen Andreas Pettersson och basisten Tommy Johnson. Alla tre är välkända ansikten för Eskilstunapubliken, som har haft förmånen att tidigare höra dels trion och dels de tre musikerna i många andra sammanhang. Ulf Johansson Werre är ju som bekant den, som med den äran har hållit i de många julkonserterna med Swedish Swing Society. Onsdag 22 mars 2006 kl 19.30 - Contrast Sven Zetterberg Blues Band är tillbaka i Eskilstuna igen. När han gästade oss förra gången var det utsålt på Contrast! Onsdag 15 mars 2006 kl 19.30 - Contrast "Den hottaste jazzviolin som hörts se'n Stuff Smith... en riktig höjdare som får en på bästa humör" Onsdag 8 mars 2006 kl 19.30 - Contrast Linda Pettersson är sångerskan som på senare tid uppmärksammats för sin unika förmåga att göra texter och melodier levande. Onsdag 15 februari 2006 kl 19.30 - Contrast Denna kvartett från Västkusten hyllar en av våra främsta jazzsångerskor, Ella Fitzgerald. Sångerskan och basisten Margaretha Evmark och gitarristen Rolf Jardemark bjuder på många kända sånger från Ellas karriär blandat med en del historik. Med sig har de Raymond Karlsson på trummor och vibrafonisten Sune Waldehorn, som faktiskt jammat med "The First Lady of Song". Onsdag 8 februari 2006 kl 19.30 - Contrast Jesses New Orleans Band kommer åter till Contrast till alla tradjazzälskares stora glädje. Onsdag 1 februari 2006 kl 19.30 - Teatern Svante Thuresson med danskt stjärnskott” på Eskilstuna Teater: Onsdag 25 januari 2006 kl 19.30 - Contrast OLEO beskriver sin musik som ”show-jazz”, alltså utåtriktad jazz med humor och värme. Gruppen har funnits sedan 1994 men i lite olika konstellationer. De började spela ihop varannan måndag på Gamla Brasseriet i Eskilstuna och sedan har det bara rullat på.
|