2004

2004

Fredag 10 december kl 20.00 - Eskilstuna Teater
Julkonsert med Swedish Swing Society:
A Tribute to Benny Goodman Quartet

Fullsatt på Teatern vid motsvarande konsert inför jularna 1999, 2000, 2001 och 2002. Swedish Swing Society har vilat sedan dess, men står nu åter på scenen till mångas glädje. Det här är för de flesta swingmusik, när den är som allra bäst. Garanterar det gör som bekant Ulf Johansson Werre – piano, Lars Erstrand – vibrafon, Antti Sarpila – klarinett och Björn Sjödin – trummor.

Repertoaren består av julmelodier och den musik, som gjorde Benny Goodmans kvartett till en av de främsta och mest omtyckta jazzgrupperna i jazzens historia. Vem minns inte kvartetten med Benny Goodman, Lionel Hampton, Teddy Wilson och Gene Krupa!
Om tradjazzen (den traditionella jazzen) utgör stammen på det omfångsrika jazzträdet måste swingmusiken anses vara en av trädets vackraste grenar.
I augusti 1936 sammanträffade på Club Paradise i Los Angeles fyra jazzmusiker och började spela tillsammans. Det var pianisten Teddy Wilson, trummisen Gene Krupa, vibrafonisten Lionel Hampton samt klarinettisten Benny Goodman. Århundradets Swingband hade fötts! Därmed skapades en form av musik som med explosionsartad hastighet flög över världen. Vem minns inte Swing it magistern, swing it! Det är tidens melodi!
Denna småbandsmusik nådde givetvis också Sverige och har fått en lång tradition här. Redan på fyrtiotalet spelade vår store musikant Åke Hasselgård denna typ av musik här i landet innan han for till USA för att spela med Benny Goodman. Tyvärr gick Åke Hasselgård bort alltför tidigt i en trafikolycka redan 1948 men fick så småningom sina efterträdare.
I Sverige bildades senare ett liknande band: det var klarinettisten Ove Lind och vibrafonisten Lars Erstrand som gick samman med pianisten Ulf Johansson-Werre och trummisen Björn Sjödin och började spela swingmusik i den berömda Benny Goodman-kvartettens anda. Succén var given!
När Ove Lind år 1991 gick ur tiden försvann också den populära orkestern. Men år 1993 träffade Lars Erstrand samman med en finländsk klarinettist, som enligt Lars uppfattning väl skulle kunna fylla den tomma platsen i swingkvartetten, nämligen Antti Sarpila. Då denne förklarade sig gärna vilja medverka i en swingkvartett var saken avgjord: Swedish Swing Society hade återuppstått! Och därefter har denna kvartett turnerat vida omkring och vunnit enorm uppskattning.

Lars Erstrand, gruppens nestor, född 1936, bildade sin första orkester redan på 1950-talet. Hans otroliga skicklighet på sitt instrument, vibrafonen, ledde snabbt till berömmelse. Ja, så stort blev ryktet att han 1972 inbjöds att spela med ingen mindre än Benny Goodman. I USA begåvades han med epitetet ”The Miracle from Sweden” och tillhör idag världens främsta på sitt instrument.

Antti Sarpila, gruppens "Benjamin", född 1964, är Finlands bidrag till kvartetten. Han började sin karriär som lärjunge till den berömde, amerkanske klarinettisten Bob Wilber redan 1980 - endast 16 år gammal. Bob Wilber å sin sida var elev till den store Sidney Bechet. Så man kan väl förstå att Antti Sarpila, som uppenbarligen begåvats med en synnerligen stor musikalitet, redan gjort sig ett stort namn i jazzvärlden.

Ulf Johansson Werre är en av de mest efterfrågade pianisterna i Sverige. Han studerade två år i Pittsburg, USA, där han också hade en egen trio på den kända klubben "The Encore". Han är känd såväl som solist tillsammans med storband som orkesterledare i svensk television. Han är även en mycket god trombonist och sångare. 1990 blev han som en av fyra trombonister inbjuden att delta vid "Trombone Summit" i Haag. Den berömde Count Basie-veteranen Buddy Tate har sagt: "Ulf är den bästa jazztrombonisten i sin genre".

Björn Sjödin, född 1944, är också mycket väletablerad. Han har spelat med olika grupper i över 25 år tillsammans med de flesta i Sveriges jazzelit - tillsammans med Lars Erstrand sedan 1970. Han är en mycket populär trummis - alltid med ett stort och varmt leende.


Onsdag 1 december kl 19.30 - Contrast
Kjell Öhman Trio med Karl Olandersson och "Jonas" Jonasson

De tre vise männen på turné kanske man törs säga så här i advent. Kjell Öhman är en piano-, orgel- och dragspelare som behärskar de flesta musikarter, från att ackompanjera Lasse Berghagen och alla artister i "Allsång På Skansen", till seriösa operaartister varhelst i Sverige. Att Kjell Öhman kan lira jazz så att det blir svårt att sitta kvar på stolarna kommer ni att märka på Contrast. Bertil "Jonas" Jonasson har kämpat på jazz-och dansscener sedan 50-talet. Hösten 2000 spelade han på eget initiativ in sin första egna skiva, "Turn Around" (Four Leaf). Sedan har det blivit ytterligare en till. Ni kommer att känna igen Stan Getz och Lars Gullin i "Jonas" känsliga tenor- och barytonsaxspel. Den yngste av männen på vägen är det stora stjärnskottet på trumpet Karl Olandersson. Han hör redan till landets mest omtalade jazzsolister. "Introducing" (Arietta) är hans första CD där han sjunger och spelar trumpet lika lyriskt sökande som Chet Baker. Hans Backenroth, bas, och trumslagaren Joakim "Jocke" Ekberg backar upp denna heliga jazzallians i juletid.


Onsdag 24 november kl 19.30 - Contrast
Göran Schelin CHANGES featuring Tomas Franck

Basisten, kompositören och kapellmästaren Göran Schelin växte upp i Norrahammar utanför Jönköping under 60-talet. Hans musikintresse väcktes på ett tidigt stadium och både han själv och omgivningen var helt på det klara med att det var musiker han skulle bli, trots att ingen annan i familjen var överdrivet musikintresserad. Som sexåring satt han i sitt pojkrum och lyssnade på Hep Stars och annan då gängse popmusik eller letade fram olika klanger på gitarren, där han särskilt fascinerades av bastonerna. Vid tio års ålder gick han med i Norrahammars Musikkår, där han blev trumpetare, parallellt med att han startade ett popband tillsammans med sin storebror. Båda bröderna spelade gitarr men samsades om samma uppsättning strängar, vilket innebar att Göran fick bassträngarna medan storebror fick nöja sig med E- och H-strängen...
En bit in i tonåren tyckte Göran att det började bli lite pinsamt att 'trava runt i uniform och tuta på gatorna’ på 1 maj och liknande tilldragelser och lämnade därför musikkåren. Under 70-talet lyssnade han mycket på hårdrock men även musiker som Frank Zappa och gruppen November. November var en stor förebild och inspirationskälla, bl.a. för att basisten även sjöng, och Göran bildade ett eget band med samma sättning; gitarr, bas och trummor. Tiden bjöd även fusion och experimentell musik, men den avgörande inkörsporten till jazzen kom med en platta av Billy Cobham från 1973, som var både akustisk och elektrisk.
Göran Schelin bildade sin första upplaga av Changes 1992, som då var en kvintett - men idag är en kvartett. Gruppen har sedan dess genomgått olika faser både musikaliskt och personellt. Changes har ett mer akustiskt jazz-sound idag än ursprungskonstellationens mer experimentella och elektrifierade framtoning. Medmusikerna har Göran Schelin valt med största omsorg; tenoristen Tomas Franck, som även skriver en del av gruppens material; pianisten Jacob Karlzon och Peter Nilsson på trummor. Musiken kan beskrivas som akustisk hardbop utan krusiduller, som moderniseras genom originalkompositioner.
Tomas Franck och Göran Schelin har - utöver åldern - mycket gemensamt i sin konstnärlighet och musikalitet. De har vuxit upp med samma musik och båda trakterar sina instrument på ett föga förutsägbart sätt och låter istället fantasi och intuition variera det musikaliska uttrycket i såväl explosiva flöden som mer återhållsamma passager. Självklart bidrar 25 års erfarenhet av professionellt musicerande till Görans och Tomas suveräna spel.
Pianisten Jacob Karlzon och trummisen Peter Nilsson är nära på en generation yngre, men deras spelsätt och attityd till musiken stämmer perfekt in i gruppen. Många har säkert hört dem i andra konstellationer och kompgrupper av idag t. ex i Jacob Karlzons mycket uppskattade egna trio. Dessutom är Jacob Karlzon Viktoria Tolstoys favorit-ackompanjatör. Göran Schelin Changes erbjuder stor frihet i bandet som de förvaltar galant, med överraskande infall, oväntade rytmiseringar och musikalisk mognad.


Onsdag 17 november kl 19.30 - Contrast
Sören Rydgrens "Swing & Sweet"

Sören Rydgren tillhör definitivt eliten bland svenska dragspelare. Ända sedan 1956 har han visat sin stora skicklighet i många sammanhang.
Bland hans meriter kan nämnas att han 1995 blev ”Årets dragspelare” och att han 1998 fick Hagströmpriset med motiveringen: ”Ett kvalitativt skapande med musikalisk bredd och imponerande virtuositet som övertygat om dragspelets gränsöverskridande möjligheter från hälsingehambo till jazz”.
Tillsammans med sin trio bjuder han på svängig, intensiv men samtidigt mjuk och avspänd dragspelsmusik.

I trion hör vi Anders Jacobsson på fiol, en rutinerad musiker som bl.a. är konsertmästare i Gävle Symfoniorkester och kontrabasen sköter Jan-Anders Ernlund som ”till vardags” finns i Göteborgs-symfonikerna. Han är även medlem av Benny Anderssons orkester.
På Contrast kommer vi att få njuta av dragspelsjazz av bästa märke och mellan melodierna förser oss Sören med ett batteri av härliga historier.


Lördag 13 november kl 18.00 - Konserthallen
GLENN MILLER - 100 ÅR
med JAN SLOTTENÄS STORBAND,
sångerskan Linda Leje, sångarna Jens Berggren och Mikael Wikström samt sångkvartetten The Infourmation

I år är det 100 år sedan Glenn Miller föddes och 60 år sedan han försvann i ett flygplan över Engelska kanalen.

För att hylla Glenn Miller gör Jan Slottenäs Storband under hela 2004 en landsomfattande turné. Dessutom har bandet i juni framträtt i Clarinda i Iowa (USA), där hundraårsminnet av Glenn Millers födelse firades.
Eskilstuna Jazzklubb har till sitt 25-årsjubileum alltså lyckats kontraktera ytterligare en riktig ”höjdare”, som hittills har spelat för utsålda hus i alla våra stora konserthus i landet.
Målmedvetet framförs Glenn Millers musik så likt originalet som möjligt och i en mycket fyllig konsert i två avdelningar presenteras Glenn Millers musik av Jan Slottenäs Storband (17 man) och av sångerskan Linda Leje, sångarna Jens Berggren och Mikael Wikström samt sångkvartetten The Infourmation. Dessutom får vi en utförlig muntlig presentation av Glenn Miller och hans musik av Jan Slottenäs själv. Bandet innehåller en stor del av landets främsta jazzmusiker.
Epitetet ”Sveriges Glenn Miller Orkester” fick Jan Slottenäs av Bosse Stenhammar och Sveriges Radio efter orkesterns första säsong på Mosebacke 1990.
Jan Slottenäs Storband bildades av Jan Slottenäs 1985. Sedan 1989 spelar orkestern professionellt och hävdar sig mycket väl i den internationella konkurrensen. Alltsedan starten har Jan medvetet profilerat orkestern med inriktning på Glenn Millers musik och idag innehåller således storbandets mapp en ansenlig Glenn Miller-repertoar. Storbandet har även spelat med många kända svenska artister som t.ex Putte Wickman, Arne Domnérus, Svante Thuresson, Charlie Norman, Jan Lundgren, Sylvia Vrethammar, Roger Pontare, Meta Roos, Lill-Babs, Christer Sjögren, Charlotte Nilsson, Malena Ernman m.fl.

Eskilstuna-publiken är verkligen att gratulera till detta konsertbesök och det gäller även Eskilstuna Jazzklubb, som fortsätter att förgylla sitt 25-årsjubileum.


Onsdag 3 november kl 19.30 - Contrast
Sven Zetterberg Blues Band

Sven Zetterberg gör verkligen skäl för ordet veteran, redan 1972 startade han ett av de första genuina svenska bluesbanden nämligen Telge Blues. Mest känd är han förmodligen med bandet Chicago Express som under 15 år gladde den svenska bluespubliken.
Han har också samarbetat med Knock Out Greg & Blue Weater ett samarbete som bl a resulterade i den Grammisnominerade cd:n Let Me Get Over som också uppmärksammades i USA.
1989 fick han Cornelisstipendiet med motiveringen att han förvaltat bluesens klassiska arv.
I somras gjorde han stor succé på Skeppsholmsfestivalen i Stockholm.
Med sig på Contrast har han Anders Lewén – gitarr, Fredrik Gustavsson – piano och orgel, Berra Pettersson – bas och Stoffe Sundlöf – trummor. Sven Zetterberg  själv hör vi på både gitarr och munspel samt som sångare.
På repertoaren står dels eget material och låtar av bl a B B King, Otis Rush och Buddy Guy.
Allt talar för att det blir en riktig höjdarkväll för alla blues- och soulälskare på Contrast.


Söndag 31 oktober 2004 kl 17.00 - Konserthallen
The Swingle Singers

Swingle Singers med ”Allt från Bach till Beatles”

Fyra kvinnor och fyra män i den förnämsta a capella–grupp världen sett i sin genre är EJK:s och Musikfrämjandets gäster och samtidigt också höjdpunkten under Eskilstuna Jazzklubbs 25-årsjubileum.
The Swingle Singers fortsätter idag en tradition, som började i Paris för över 40 år sedan. Ward Swingle bildade gruppen 1963 med en repertoar bestående av ”swing-barockmusik”. Sedan dess har gruppen breddat sin repertoar samtidigt som de har behållit sin unika framtoning och inspirerat andra sånggrupper såsom exempelvis vår egen svenska ”Real Group”. När gruppen bildades utgick man från jazzens rytm och improvisation, som har mycket gemensamt med Bachs musik. Ward Swingle beskriver själv sångstilen som ”att använda rösten som ett instrument i en fusion mellan jazz och klassisk stil”.
1973 upplöstes gruppen och Ward Swingle flyttade till England. Kort därefter bildade han en ny grupp med samma namn och använde då också en rytmsektion med synt, bas och trummor. Turnéschemat blev ganska snart mycket omfattande och det visade sig att turnerandet med rytmsektion och ljudtekniker blev mycket kostsamt med all utrustning. Därför övergick man till ren a capella-sång, där man istället imiterade instrumenten med sina röster. Genren var född!
1984 slutade Ward Swingle själv och blev istället rådgivare åt gruppen. Gruppen ökar ständigt sin repertoar med allt från populärmusik till jazz och klassiska tonsättare i jazzig tappning. Man har gett ut ett stort antal skivor och turnerar ständigt världen runt. Framträdandena i Sveriga är dock inte särskilt vanliga, även om man faktiskt gästade Dalhalla förra året. Stor succé.

Ett framträdande görs i år i Sverige och det blir alltså i Eskilstuna. Lyckliga omständigheter och arrangörernas speciella kontaktnät har gjort denna konsert möjlig att presentera.
Se det här som Jazzklubbens särskilda jubileumspresent till sin publik.

Anm Ytterligare information kan hämtas från hemsidan www.swinglesingers.com


Onsdag 27 oktober 2004 kl 19.30 - Contrast
The Great American Songbook med
Kathy Morrow och Kjell Fernströms Kvartett

Den amerikanska sångerskan Kathy Morrow är åter på besök i Sverige och den här gången gästar hon äntligen Eskilstuna Jazzklubb. Med sig har hon Kjell Fernströms kvartett.

Kathy Morrow är född i Lincoln, Nebraska och började tidigt med sången, men är även en skicklig pianist och flöjtist. Hon sjunger i en mjuk och svängig swingstil och kan så gott som alla standardlåtar ur The Great American Songbook. I dag omfattar hennes repertoar mer än 1000 melodier. En härlig sångerska som verkligen bjuder på sig själv med både humor och allvar.
Kjell Fernströms pianospel har vi hört tidigare i Eskilstuna, bl.a. med Roffe Ericson. Dessutom har han spelat med Barney Kessel, Ken Peplowski, Antti Sarpila m.fl. Han är en rutinerad pianist i modern swingstil.
På trumpet har Kjell med sig Mårten Lundgren, känd från Tolvan Big Band och Bohuslän Big Band. Här har vi chansen att få höra honom i ett litet mindre sammanhang, där han är minst lika bra som i storbanden.
Än en gång får vi återknyta bekantskapen med Eskilstunasonen Arne Wilhelmsson, som numera bor i Frankrike. Under sin långa karriär inom jazzen har Arne spelat kontrabas med ”alla”: Ove Lind, Arne Domnérus, Charlie Norman och Bengt Hallberg är bara några svenska namn som kan nämnas. I den internationella skaran finns Benny Goodman, Barney Kessel, Scott Hamilton och Ben Webster bland Arnes kapellmästare. I mars i år spelade han med Povel Ramel i Spanien.
Gus Dahlberg på trummor har vi tidigare hört i Eskilstuna senast med Emmas Trio den 10 oktober. Gus mjuka och behagliga trumspel passar mycket bra till den swingstil som orkestern spelar i.

Den här konserten är ett strålande tillfälle att få höra swingmusik och Evergreens framförda av en härlig sångerska och skickliga musiker.


Onsdag 20 oktober 2004 kl 19.30 - Contrast
Jojje Wadénius Band featuring Magnus Lindgren


Onsdag 13 oktober 2004 kl 19.00 - Brunnsta Värdshus
”JAZZ PÅ LIV OCH DÖD” - Konstutställning och Jazzkonsert

Livet är kort, jazzen evig… Bildkonstnären Stig Olson ger i boken ”Jazz på liv och död” en serie färgsprakande porträtt av jazzens ofta självförbrännande utövare. Till Olsons bilder har basisten och journalisten Johnny Olsson skrivit korta men talande livsteckningar till dessa övervägande amerikanska giganter: Monk, Parker, Billie Holiday, Coltrane, Ellington, Don Cherry och deras efterföljare Hendrix och Janis Joplin plus ett par svenska namn; Lasse Gullin och Esbjörn Svensson. En handfull svenska poeter dyker upp här och var för att presentera sina språksolon. Det hela är en lyhörd och gripande resa över jazzens gungande hav.

I samband med utgivandet av boken visas Stig Olsons bilder på en vandringsutställning, som för närvarande presenteras på Brunnsta Värdshus (Volvos personalmatsal).
Alla inbjuds att titta på utställningen, lyssna till Trio Art Context, äta en bit mat och fika, om man vill.

Trio Art Context består av Leif Linnskog - tenorsax och klarinett, Anders Andersson - vibrafon och trummor samt Lennie Frykman - gitarr och bas. Repertoaren blir ”Från Ellington till hardbop” och vi kommer säkert också att bjudas på både blues och visa.


Söndag 10 oktober 2004 kl 17.00 - Konserthallen
Emmas Trio with Friends möter Eskilstuna Kammarorkester

”Both sides now” heter konserten, som vi bjuds på i Konserthallen söndagen den 10 oktober. Det betyder kammarjazz i sin verkliga bemärkelse och i en mycket varierad och kontrastrik konsert, där standardlåtar samsas med musik av bland andra Joni Mitchell, Michel Legrand och Povel Ramel. Ett uttryck för variationen är också att vi får höra melodier som My Funny Valentine, Everything Happens To Me och Just Friends liksom Barbro Hörbergs Med Ögon Känsliga För Grönt.

Det hela framförs av dels Emmas Trio förstärkt med Ola Sjönneby och Leif ”Gus” Dahlberg tillsammans med Eskilstuna Kammarorkester och dels av trion ensam samt på kvintett. Mjuka tongångar med ett mycket väl avvägt val av musik.

Emmas Trio har rosats vid flera tillfällen för sin musikalitet. Bland annat minns vi med förtjusning deras framträdande som ”förband” vid Povel Ramels konsert i mars 2003. Vi citerar också gärna ur Eskilstuna Kuriren den 28/1 2002:”Emmas trio med de oförskämt begåvade musikerna Emma-Karin Maurin, Anders Andersson och Jonas Welander, tog över föreställningen i en sällsynt lyckad exposé av ”örongodis” ur populärmusikrepertoaren. Läckra orkesterarrangemang, en välklingande och följsam orkester och Emma-Karins ljuva stämma – vad mer kan man önska?”


Fredag 8 oktober 2004 kl 20.00 - Eskilstuna Teater
Ulf Johansson Werre's "Gershwin-favoriter"

George Gershwin hyllas på Teatern den 8/10

George Gershwin är utan tvekan en av hörnpelarna i den amerikanska musikhistorien. Tillsammans med sin bror Ira har han svarat för musiken till en mängd Broadway-musikaler och filmer från 1920-talet och framåt. Många av låtarna blev ”världs-hits” och utgör idag en stor del av ”The American Songbook”. Dessutom har han skrivit in sig i den klassiska musik-historien med orkesterverk som ”Rhapsody in Blue” och ”An American in Paris”, där han kan ses som en länk mellan Stravinsky och Ellington. Trots sin tidiga död 1937 räknas George Gershwin till en av 1900-talets främsta och mest betydelsefulla kompositörer av jazz- och populärmusik.
Fredagens konsert är en hyllning till denne mästare – ett axplock av klassiska karameller och musikaliska mästerverk. Det blir välkända nummer, som framförs i såväl traditionell stil som i nya roliga och spännande versioner. En helkväll med musikantskap av bästa sort utlovas.

Ulf Johansson Werre är en av Sveriges stora internationellt uppmärksammade jazzmusiker. En multiinstrumentalist med en frustande spelglädje och ett ohämmat idéflöde. Han är flitigt anlitad som solist och estradör vid olika jazzfestivaler och arbetar med flera egna grupper och då bland annat med sin välrenommerade trio, som utgör navet i den här konsertkvällens konstellation. Dessutom är han medlem i ”Euro Top 8” – en traditionell jazzensemble, som spelar allt från dixieland till hardbop och som framträder frekvent på jazzscenerna runtom i Europa. Från och med hösten 2004 är Ulf också projektledare för Uppsala University Jazz Orchestra – ett storband kopplat till en kurs, som ger högskolepoäng. En idé som är helt ny i Sverige.
Gitarristen Andreas Pettersson startade sin professionella karriär i Visby storband och har sedan dess avancerat till en position i den svenska jazzeliten. Han jobbar dels med eget band och dels ofta tillsammans med amerikanska stjärnmusiker som Ed Thigpen, Bobby Durham och Ernie Watts.
Tommy Johnson är en av de främsta svenska basisterna i Ray Brown´s anda och har spelat med de flesta – från Monica Zetterlund till Georgie Fame. Han jobbar idag med bland andra Monica Dominique Quintet.
Klas Lindquist kommer från Göteborg och studerar för närvarande komposition på Musikhögskolan i Stockhom. Han är en fantastisk solist med ett mjukt och lyhört spel.
Mats Engström arbetar ofta tillsammans med Ulf i olika projekt och är dessutom en flitig storbandsarrangör. Han spelar också tillsammans med Tommy i Monica Dominique Quintet.

Vi vågar utlova en helkväll med musikantskap av bästa sort, för Ulf är en estradör med sällsynt förmåga till publikkontakt.


Fredag 1 oktober 2004 kl 20.00 - Konserthallen
The BIG Chris Barber Band

Trombonisten Chris Barber, född 1930 i England, är något av en institution i jazzvärlden efter att ha spelat och turnerat runt om i världen i över 50 år. Vem minns inte "Petite Fleur" - melodin som Chris Barbers Band låg listetta med i Sverige i hela 13 veckor 1959?
Den legendariske Chris Barber leder här sitt 11 man starka band med 7 blåsare i frontlinjen. Förmodligen världens förnämsta tradjazzband.

Över tiden har Chris Barber kommit att influera flera av dagens ledande Jazz och Blues musikanter… särskilt nutida artister såsom Mark Knopfler, Eric Burdon, John Mayall, Rolling Stones, Eric Clapton och van Morrison, vars band han för övrigt gästspelade i vid sommarens JazzFestival på Skeppsholmen i Stockholm
Bandets 11 st medlemmar är Chris Barber - tombon och bas(!), Bob Hunt - trombone, Pat Halcox - trumpet, Mike Henry - trumpet, Richard Exall - klarinett och sax, Tony Carter - klarinett, sax och flöjt, John Defferary - klarinett och sax, Paul Sealey - banjo och gitarr, John Slaughter - gitarr, Vic Pitt - bas och Colin Miller - trummor.

Vi bjuds naturligtvis på musik från New Orleans och då bland annat "Bourbon Street Parade", som fortfarande är bandets signaturmelodi, och "Chimes Blues" . Det blir också tidig musik av Duke Ellington ("Black & Tan Fantasy" och "Jubilee Stomp"), Sidney Bechets "Petite Fleur", musik av Bob Crosby ("Big Noise from Winnetka" och "South Rampart Street Parade"), blues av Sonny Terry och Brownie Mc Gee, soul (Joe Zawinul's "Mercy Mercy Mercy") och själfull blues såsom Miles Davis' "All Blues"… och troligen också tillbaka till "When the Saints". The BIG Chris Barber Band kombinerar alla de här ingredienserna till en kväll av spännande Jazz och Blues. Stor underhållning för alla!

OBS! Mera och mycket fyllig information kan hämtas på hemsidan www.chrisbarber.net


Onsdag 22 september kl 19.30 - Contrast
Anders Bergcrantz Quintet featuring Billy Harper and Billy Hart

Anders Bergcrantz presenterar en ny upplaga av Anders Bergcrantz Quintet med två amerikanska legender – tenorsaxofonisten Billy Harper och trumslagaren Billy Hart samt Jacob Christoffersen piano och Yasuhito Mori bas.
Anders Bergcrantz är en av Sveriges internationellt mest ansedda jazzmusiker – en trumpetare med rötterna i hardbopens hårdsväng men i ständig utveckling.
Billy Harper har utvecklat ett eget kraftfullt och känslomättat sound. Han har spelat med så vitt skilda musiker som Gil Evans, Max Roach och Mel Lewis.
Billy Hart är en välmeriterad trumslagare som spelat med bl.a trumpetaren Miles Davis. Han har en förmåga att lyssna på sina medmusikanter, vilket gör honom till en av de största trumslagarna med ett fantastiskt driv och öppenhet i sitt spel.
Jacob Christoffersen och Yasuhito Mori bidrager med fullödigt piano- och basspel.
Kvintetten kommer på Contrast att presentera ett program innehållande modern akustisk jazz med hårt sväng.


Fredag 7 maj 2004 kl 20.00 - Konserthallen
Toots Thielemans med Claes Crona Trio

Världsartisten och jazzlegenden Jean Baptiste Frédéric Isidor ”Toots” Thielemans är ett av de stora namnen, som Eskilstuna Jazzklubb kan presentera under sitt jubileumsår. Jazzklubben firar i år 25 år och och kunde väl knappast ha fått en bättre jubileumspresent att bjuda sin publik på än just Toots.
Eskilstuna Jazzklubb har initierat en turné i Sverige med Toots, som annars numera har hela världen som sin spelplats, men väljer sina framträdanden mycket sparsmakat. Den 82-årige munspelaren och gitarristen gör i Eskilstuna en av sina 4 konserter under turnén i Sverige, efter att under april ha genomfört en turné i USA med fulla hus i bland annat Lincoln Center i New York.
Toots föddes i Bryssel 1922. Han anses vara en av världens främsta munspelare, men spelade faktiskt dragspel redan som 3-åring. Han blev tidigt inspirerad av Django Reinhardt att spela gitarr och nådde stor ryktbarhet på det instrumentet innan munspelandet kom in i bilden.

Sitt stora musikaliska genombrott fick han som medlem av Benny Goodmans septett, som turnerade i Europa 1950. Under 1951 spelade han för övrigt under en längre period på Nalen i Stockholm. 1952 emigrerade Toots till USA, där han då bland andra spelade med och influerades av Charlie Parker. Under 1950-talet tillbringade han mycket tid i Sverige och framträdde bland andra med Hasse & Tage och Monica Zedtterlund. Han har genom åren blivit en stor Sverigevän, har lärt sig tala svenska och har framfört en hel del svensk musik också. Ett av hans paradnummer är ”Vem kan segla förutan vind”. Toots är även känd som en virtuos visslare och har haft stora framgång som kompositör och då tänker vi kanske först och främst på jazzvalsen ”Bluesette”.
Som medmusiker har Toots valt den hos Eskilstunapubliken så populära trion med Claes Crona – piano, Jörgen Smeby – bas och Petur ”Island” Östlund – trummor.


Onsdag 21 april 2004 kl 19.30 - Contrast
Martin Sjöstedt Band

Det blir allt vanligare att basister och andra kompmusiker tar plats i rampljuset. Basisten och kompositören Martin Sjöstedt, med Ray Brown som förebild, överöstes med lovord för sin första CD ”Mondeo” av såväl yngre som äldre jazzrecensenter.
Sedan skivdebuten har Martin stuvat om lite i sättningen och utökat bandet till en kvintett. Idag består bandet av Fredrik Kronkvist, saxofon; Karl Olandersson, trumpet; Jonas Östholm, piano; Daniel Fredriksson, trummor samt kapellmästaren själv på kontrabas.
Han har låtit samla dessa unga svenska jazzmusiker med en gemensam ambition att utmana det gamla, men samtidigt föra traditionen vidare. Materialet har sina rötter i det svängbaserade 50-talet med influenser både bakåt och framåt i tiden. Här återfinns både gruppmedlemmarnas egna kompositioner och jazzstandards.
För Martin är svänget en viktig faktor i musiken. Martin hoppas att bandet ska intressera även den yngre publiken. Suggestiv, fräsch och vital är några andra adjektiv som stämmer väl överens med Martin Sjösteds sätt att hantera sin kontrabas. Tidigare har Martin hörts bl.a. i Stockholm Jazz Orchestra, Jan Lundgren Trio och Rigmor Gustafsson Quintet.


Onsdag 14 april 2004 kl 19.30 - Contrast
Jan Allan och Erik Norström med Jazz Unit

I gruppen Musik i Blekinge Unit ingår basisten Peter Jansson, slagverkaren Kristofer Johansson och pianisten Robert Tjäderqvist, som i detta samarbete med Jan Allan trumpet och Erik Norström tenorsaxofon, är förstärkt med Olle Lind trombon och Siwert Forsberg barytonsax.

Jan Allan är en av våra internationellet mest uppmärksammade jazzsolister med ett eget sound, lätt och vig frasering, personlig melodisk fantasi, rytmiskt och harmoniskt avancerad.Jan var under många år på 50-talet fast engagerad i Carl-Henrik Nordins orkester på Nalen och medverkade i flera orkestrar -bl.a Lasse Gullins och Arne Domnérus. Under 60-talet ägnade han sig åt studier och forskning och doktorerade i elementarpartikelfysik samtidigt som han fortsatte att spela i egen orkester och andra konstellationer. Han har belönats med "grammis" och "gyllene skivan".Sedan länge är Jan Allan heltidsmusiker och spelar oftast i trioformat. Hans senaste CD släpptes i december 2003.

Eri Norström flyttade som 20-åring från Ö-vik till Göteborg, där han under flera år var medlem i Gunnar Johanssons kvintett och spelade bl.a med Jan Johansson. Erik var ständig arrangör och följeslagare till Sonja Hedenbratt. I början av 60-talet turnerade han med Stan Getz.Erik har under många år lett sitt Sävedalens Big Band och medverkat som solist i Bohus Big Band.

På jazzklubben på onsdag den 14 april framförs främst arrangemang och kompositioner gjorda av Erik Norström.


Onsdag 7 april 2004 kl 19.30 - Contrast
Sveriges Jazzband med Eddie Bruhner

Sveriges Jazzband – det har väl funnits i alla tider? Inte riktigt, men 1955 bildade trumpetaren Eddie Bruhner bandet East End Jazz. Från början var det ett rent skolband men efter en rad betydelsefulla och uppmärksammade orkestertävlingar 1958 blev bandet allt mer populärt, vilket resulterade i grammofoninspelningar och radio/TV- framträdanden. Åren 1959-69 gjordes en rad turnéer runt om i Europa och 1969 bytte orkestern namn till Sveriges Jazzband.
Under 1970-talet kom stora framgångar med flera ”hits”, TV-framträdanden och turnéer med stor publicitet. Bandet har blivit ett av Sveriges populäraste jazzband in sin genre och är också en efterfrågad kompgrupp för gästande jazzstjärnor. En succéartad turné följde i Kalifornien 1980, bl.a. vid The Russian River Jazz Festival i Guerneville. Årligen därefter spelade bandet på jazzfestivaler och klubbar runt om i USA. Bandet har också haft äran att representera Sverige vid sex olika tillfällen vid världens största dixie- och swingfestival: ”The Sacramento Dixieland Jazz Jubilee” i USA.

Under de senaste åren har orkestern framträtt under flera turnéer i Europa och Sydostasien, senast i Colombo och Sri Lanka (januari –04) och i Manilla, februari –04.
Repertoaren omspänner såväl dixieland och swing som mainstream med rötter i New Orleans. Bandet med Eddie Bruhner bjuder på en fantastisk underhållning med god jazz och en härlig scennärvaro och publikkontakt – ”Happy Jazz” när det är som bäst.

Eddie Bruhner – trumpet, sång, banjo och tvättbräda – har under åren gästspelat med många av världens främsta jazzband, t.ex Louis Armstrong and his All Stars, Chris Barber´s Jazz Band, Paramount Jazz Band, Dukes of Dixieland och många därtill.
Greger Röhr trombon, Erling Ribbing klarinett och sax, Jan Sjöblom piano, Bengt Hansson kontrabas och Jesper Kviberg på trummor – väl renommérade jazzmusiker även i andra kända konstellationer.


Söndag 28/3 2004 kl 17.00 - Konserthallen
Viktoria Tolstoy med Bohuslän Big Band

”The American Songbook in the Tolstoy Way” är programförklaringen under den här turnén. Sångerskan Viktoria Tolstoy och Bohuslän Big Band har valt att turnera med det som Viktoria gillar allra bäst att sjunga: evergreens som alla känner väl och som har gått till musikhistorien via namn som Jerome Kern, George Gerschwin, Cole Porter och Kurt Weill. Och dessutom – alltid med en ny liten knorr eller twist i arrangemanget. Naturligtvis ingår hennes ordinarie pianist Jacob Karlzon också i programmet.

Viktoria Tolstoy slog igenom som jazzsångerska bara 19 år gammal. Hon blev snabbt ett etablerat jazznamn – mycket tack vare sina två mentorer Putte Wickman och Arne Domnérus. Så småningom har hon blivit alltmer självständig och idag har hon sitt eget definitiva uttryck musikaliskt. Ibland har hon jämförts med en annan stor sångerska i Sverige, Monica Zetterlund, kanske inte sångmässigt men på samma konstnärliga nivå.
Viktoria har också allt mera kommit att röra sig utanför Sveriges gränser och har idag ett exklusivt kontrakt med det tyska skivbolaget ACT.
Tillsammans med pianisten Jacob Karlzon har hon en egen kvartett, men hon framträder också ihop med andra konstellationer som i detta fallet Bohuslän Big Band eller Esbjörn Svenssons Trio.

Viktoria har i mängd rosats efter sin senaste skiva ”Shining on you”, där Esbjörn Svensson har skrivit låtarna och Nils Landgren producerat och medverkar. Vi citerar följande ur DN:s recension: ”Tolstoys nya skiva, hennes första på tre år, ger ett rakt besked. Hon sjunger, helt enkelt. Såvitt jag kan höra sker det utan minsta tvekan eller ansträngning, men därför också med en självklarhet, som bara ytterligare bekräftar hennes naturliga begåvning.”


Onsdag 17 mars 2004 kl 19.30 - Contrast
Jon Nagourney Quartet

Den välmeriterade amerikanske vibrafonisten Jon Nagourney är återigen på Sverige-turné. Jon Nagourney är en stor Sverige-vän och denna gång får även Eskilstuna äran av ett besök. Med sig har han en högklassig trio musiker, nämligen pianisten Daniel Tilling, basisten Per Nilsson och trummisen Uffe Flink.

Vibrafonisten Nagourney anses vara en av de främsta i världen och är känd för sitt stillsamma, återhållna vibrafonspel. Han spelar med en stor och övertygande rytmisk och melodisk känsla och väljer kräset ur ”The Great American Songbook”. Han bjuder även på kompositioner av bl.a. Charlie Parker, Hank Mobley och Sonny Clark.


Onsdag 10 mars 2004 kl 19.30 - Contrast
Gunnar Lidberg Hotkvartett!

Swingjazz på fiol

Gunnar Lidberg Hotkvartett spelar en rytmisk och svängig kammarjazz som hämtat en hel del inspiration från både den Svenska och Franska Hotkvintetten. Soundet känner man igen från de grupperna eftersom instrumenten är desamma; fiol, akustiska gitarrer och ”ståbas”. Även om förebilderna är tydliga har kvartetten en hel del egna finurliga arrangemang.

På fiol hör vi kapellmästaren själv: Gunnar Lidberg som spelar sin mjuka fina swingjazz på en gammal sachsisk fiol. Även om inte Gunnar framträtt så mycket är han högt respekterad inom jazzeliten och har bl a framträtt med Emil Iwring, Hasse Kahn och Stephane Grappeli.
Mikael Selander spelar komp- och sologitarr. Till vardags är han gitarrpedagog och här hör vi hans gitarrer fånga den klassiska jazzen i Django Reinhardts anda.
Holger Gross på kompgitarr har gästat Eskilstuna många gånger i olika band som pålitlig medlem i rytmsektionen. Här spelar han akustisk kompgitarr, ett stränginstrument med större klanglåda än den vanliga akustiska gitarren.
Eskilstunasonen Arne Wilhelmsson är också en välkänd gäst på Contrast. Han är en klippa i vilket komp som helst men även en skicklig solist på sin kontrabas.

Gunnar Lidberg Hotkvartett bildades som bildades redan 1996 kommer att bjuda på både gladswing av hög klass och sober kammarjazz, en kombination som blivit mycket uppskattad av den svenska jazzpubliken.


Onsdag 3 mars 2004 kl 19.30 - Eskilstuna Teater
"A Tribute to Benny Goodman"
med Lars Erstrand, Ulf Johansson Werre, Antti Sarpila och Sandviken Big Band

Lars Erstrand, Ulf Johansson Werre och Antti Sarpila har vid ett flertal tillfällen med stora publika framgångar framfört den här speciella konserten tillsammans med ett av våra bästa storband i landet - Sandviken Big Band. Efter många försök har Eskilstuna Jazzklubb nu lyckats få konserten på sin vårmeny för att bli framförd i Eskilstuna den 3/3 på Teatern.

Vi får uppleva och stifta bekantskap med de flesta och bästa numren från Benny Goodmans storhetstid; dels med liten grupp och dels med storband men även med litet och stort band tillsammans. Det här är för de flesta swingmusik, när den är som allra bäst.

Solisterna, som egentligen inte behöver någon närmare presentation är Lars Erstrand – vibrafon, Antti Sarpila – klarinett och Ulf Johansson Werre – piano. Som de flesta känner till utgör de tre fjärdedelar av gruppen ”The Swedish Swing Society”, som är en av världens främsta tolkare av den musik, som på sin tid framfördes av ”The Benny Goodman Quartet”.

Lars Erstrand spelade med sin store favorit Benny Goodman i Paris 1972, vilket kan anses som starten på Erstrands internationellla karriär. I New York 1979 spelade han in sin första platta tillsammans med amerikanska musiker – ”Bob Wilber and the American All Stars featuring Lars Erstrand”. Han har dessutom rest runt som gästsolist i bland annat Frankrike, Tyskland och England med musikanter som Peanuts Hucko, Gus Johnson, Tommy Young och Billy Butterfield.

Ulf Johansson Werre är förutom pianist och trombonist också en duktig sångare. Hans meritlista är så lång att vi avstår från den och citerar endast följande. ”Ulf Johansson är världens bäste mainstreamtrombonist”. En mycket smickrande komplimang från Count Basie-veteranden Buddy Tate. Förutom detta är han en lysande estradör och presentatör, som anlitas som detta i många festivalsammanhang bland annat.

Antti Sarpila är född och bosatt i Helsingfors. Redan som 16-åring började han som elev hos den amerikanske klarinettisten Bob Wilber på samma sätt som Wilber en gång varit elev hos den världsberömde Sidney Bechet. Antti har också hunnit göra ett dussintal skivinspelningar under eget namn, men har också gjort plattor - i t.ex. New York, London och Stockholm - tillsammans med nämnde Bob Wilber. Han anlitas också ofta som gästsolist i olika storband och även i andra sammanhang.


Onsdagen 25 februari 2004 kl 19.30 - Contrast
Second Line Jazz Band

"Energi är vår profil!"

Så definierar sig tradjazzbandet Second Line Jazz Band, ett band som inte bara spelar de traditionella ”tradlåtarna” utan försöker att blanda in lite modernare material. Hittills har det gått bra och resulterat i 7 CD och cirka 100 spelningar per år i såväl Sverige, Danmark, England, Tyskland, Holland och Nordirland.

På trumpet och sång hör vi Jesper Albrektsson. Han har utvecklat en personlig stil men spelar även gärna i Bunk Johnsons anda när det passar.
Olof Skoog sjunger även han när han inte spelar saxofon. Han har en grundlig musikalisk utbildning både på Svalövs Musikfolkhögskola och Göteborgs Universitet och är nu musiker på heltid.
Ännu en sångare Niklas Carlsson, som spelar trombon finns i bandet. Niklas är även han heltidsmusiker och har fått många utmärkelser, bl.a. Louis Armstrong Award i Stockholm 1997.
Anders Wasén är bandets ålderman, spelar banjo och började redan 1960 att göra sig känd i Göteborgs jazzliv där han spelat med bl.a. George Lewis, Chris Barber och Trummy Young.
Per Bach spelar kontrabas och använder gärna slaptekniken på sitt instrument. På lediga stunder spelar han även cello i en stråkkvartett.
Bakom trummorna sitter Anders Östlund som också är en mycket efterfrågad trummis av andra band.

Second Line Jazz Band startade 1989 och har sedan dess utvecklats till ett av landets populäraste band i sin genre. Även i Europa har bandet blivit mycket uppskattat och Eskilstuna Jazzklubb är glada över att vi äntligen fått möjlighet att presentera dem för eskilstunapubliken.


Onsdag 18 februari 2004 kl 19.30 - Contrast
”Tre tenorer” med Claes Crona trio

Magnus Lindgren, Nisse Sandström och Hector Bingert – tenorsaxar
Claes Crona – piano, Jörgen Smeby – bas och Peter ”Island” Östlund – trummor.

Svängiga standardlåtar och ballader från bebop- och mainstreamtrditionen presenteras av tre elitmusiker med tenorsaxen som sitt huvudinstrument. Den långa erfarenheten representeras av Nisse Sandström och Hector Bingert . Den ungdomliga glöden står Magnus Lindgren för. Han har trots sin ringa ålder redan skapat enorm uppmärksamhet med sin egen kvartett och sitt storband, som kompositör och arrangör, såväl i Sverige som utomlands. Han var ansvarig för musiken vid senaste nobelfestligheten, där han visade sin stora bredd och kunnande.
Claes Crona trio svarar för kompet, vilket borgar för en god uppbackning för de ”Tre tenorerna”.


Onsdag 11 februari 2004 kl 19.30 - Contrast
Pelle Lindström & Blow Your Blues

Pelle Lindström & Blow Your Blues är ett bluesgäng som får det att svänga i en speciell form av jazzig blues. Pelle Lindström, sångare och munspelare, har sin bakgrund i den svenska folkmusiken och den traditionella bluesen – en musikalisk mix som leder till en egen tolkning och ett eget sound.
Pelle har spelat med bland annat Urban Turban - de har tillsammans producerat ett antal skivor.

I gruppen spelar idel kända bluesmusiker. Förutom Pelle Lindström består den av Henrik Westerberg – tenorsax, Pelle Grebacken – barytonsax och flöjt, Ronny Farsund – trumpet, Peder af Ugglas – gitarr, slide och piano, Malte Sjöstrand – hammond B3, piano och sång, Hans Müller – bas och Claes Sigevall – trummor.


Fredag 6 februari 2004 kl 20.00 - Eskilstuna Teater
Claes Janson och The Velvet Boys

"A Tribute to Nat King Cole"
med Claes Janson och The Velvet Boys betydde UTSÅLT på Teatern 1999. De är nu tillbaka på mångas begäran. Nat King Cole var en av de främsta swingpianisterna och sångarna av sin tid. Vår egen store sångare Claes Janson gör här en personlig tolkning av denne fantastiske sångare och musikant samt hans produktion.

Nat King Cole hade två parallella karriärer. Först och främst var han en av de främsta swingpianisterna inspirerad av bl.a. Earl Hines. Han blev sedan själv en inspirationskälla för en rad nutida jazzmusiker och sångare, bl.a. Oscar Peterson och Ray Charles. Nat King Cole var också en superb sångare (The Velvet Voice). Han var den förste afroamerikanske artisten, som hade en egen TV-show i USA. Hans inspelning av ”Nature Boy” sålde i över 50 miljoner exemplar.

Claes Janson är: "…ett bluestroll som vidgat den svenska jazzsångens domäner och som sjunger Ray Charles och 'Blott ett ögonblick i sänder' med samma mjuka sträva studsande rytm, en tvillingsjäl till Monica Zetterlund som kryddar calypson med tusen syrsors sång, ett musikaliskt naturbarn, som frestar oss med sitt snillrika sound och den kroppsliga närvaron i både sina viskningar och vrål…". Så löd motiveringen vid utdelandet av Cornelispriset till sångaren Claes Janson 1992 på Mosebacke.

Nat King Coles originaltrio bestod av piano, gitarr och kontrabas. Tillsammans med Kjell Öhman vid pianot, Rune Gustafsson på gitarr och Jörgen Smeby på kontrabas vill Claes Janson i denna konsert ge en högst personlig tolkning av Nat King Cole som sångare och musikant och av hans produktion. De kommer säkerligen ännu en gång att se till att detta blir en oförglömlig kväll.

upp


Torsdag 29 januari 2004 kl 19.30 - Contrast
Bitches Brew

Melodisk jazz med poetiska texter

Bakom namnen Bitches Brew döljes sig sex av Sveriges förnämsta jazzmusiker. I januari och februari reser gruppen ut på turné i den sörmländska MusikCykelserien. Vid totalt nio konserter inom serien och två skolkonserter kan man uppleva deras mustigt varierande brygd med såväl tonsättningar av dikter som modernt pulserande jazz.

Det ska tolkas nyskrivet både lyriskt och svängigt material av pianisten Ann-Marie Henning, trumpetaren Ann-Sofi Söderqvist och trombonisten Karin Hammar. De tre är inte bara framstående instrumentalister utan också högst personliga kompositörer förankrade i dagens moderna jazz men blickar bakåt i traditionen. Namnet Bitches Brew kommer för övrigt från Miles Davis epokgörande fusionplatta från 1969.

Ungefär hälften av gruppens material är tonsatta texter av framför allt kvinnliga poeter, med förmåga att välja ord som berör. De framförs av den mångkunniga och kritikerrosade sångerskan Berit Andersson.

För det lika stadiga som flyhänta kompet står basisten Filip Augustson och trumslagaren Fredrik Rundqvist.

upp